سيد محمد حسن بني هاشمي خميني
448
توضيح المسائل مراجع ( فارسي )
س 1825 : در دوران خدمت سربازى لوازمى را از ارتش براى استفاده شخصى تحويل گرفتم ، ولى بعد از پايان مدّت خدمت آنها را تحويل ندادم . در حال حاضر وظيفه من نسبت به آنها چيست ؟ آيا ريختن پول آنها به خزانه عمومى بانك مركزى كفايت مىكند . ج : اگر اشيايى كه از ارتش گرفتهايد به عنوان عاريه بوده ، واجب است عين آنها را در صورتى كه موجود باشند به مركز خدمت خود برگردانيد و اگر در اثر تعدّى يا تفريط شما در حفظ آنها هر چند بر اثر تأخير در بازگرداندن از بين رفته باشند ، بايد مثل يا قيمت آنها را به ارتش بدهيد و در غير اين صورت چيزى بر عهده شما نيست . س 1826 : مبلغى پول به شخص امينى براى انتقال به شهر ديگرى داده شده است ، ولى در راه به سرقت رفته است ، آيا آن شخص ضامن آن پول است ؟ ج : تا زمانى كه تعدّى و تفريط شخص امين در حفظ و نگهدارى آن ثابت نشده است ، او ضامن نيست . س 1827 : مبلغى از تبرّعات اهالى محلّ را از هيئت امناء مسجد براى تعمير مسجد و خريد مواد لازم براى بنّايى مانند آهن و غيره ، تحويل گرفتم ، ولى در راه همراه با وسايل شخصىام مفقود شد ، وظيفه من چيست ؟ ج : اگر در نگهدارى آن ، كوتاهى و تعدّى و تفريط نكردهايد ، ضامن نيستيد .