السيد محمد علي الأبطحي
444
مسائلى از فقه شيعه ( فارسي )
با أو خوددارى نمايد ، سپس أو را طلاق دهد . ( مسأله 2433 ) : طلاق بايد به صيغه عربى صحيح ، وبه كلمه طالق خوانده شود ، ودو مرد عادل آن را بشنوند ، واگر خود شوهر بخواهد صيغه طلاق را بخواند واسم زن أو مثلا فاطمه باشد ، بايد بگويد : زوجتي فاطمة طالق يعنى زن من فاطمه رها است ، واگر ديگرى را وكيل كند آن وكيل بايد بگويد : زوجة موكلي فاطمة طالق ، وچنانچه زن معين باشد ذكر نامش لازم نيست . ( مسأله 2434 ) : زنى كه متعه شده ، مثلا يك ماهه يا يك سأله أو را عقد كرده اند ، طلاق ندارد . ورها شدن أو به اين است كه مدتش تمام شود ، يا مرد مدت را به أو ببخشد ، به اين ترتيب كه بگويد : مدت را به تو بخشيدم . وشاهد گرفتن وپاك بودن زن از حيض لازم نيست . عده طلاق ( مسأله 2435 ) : زنى كه نه سالش تمام نشده ، وزن يائسه عده ندارد ، يعنى هر چند شوهرش با أو نزديكى كرده ، پس از طلاق مىتواند فورى شوهر كند . ( مسأله 2436 ) : زنى كه نه سالش تمام شده ويائسه نيست وشوهرش با أو نزديكى كند اگر طلاقش دهد ، پس از طلاق بايد عده نگهدارد . وعده زنان آزاد آن است كه پس از آن كه شوهرش در پاكى طلاقش داد وپس از طلاق هر چند لحظه اى پاك بود بايد به قدرى صبر كند كه دوباره حيض ببيند وپاك شود ، وتا حيض سوم را ديد عده أو تمام مىشود ، ومى تواند پس از طلاق فورى شوهر كند . ( مسأله 2437 ) : زنى كه حيض نمىبيند اگر در سن زنهائى باشد كه حيض مىبينند ، چنانچه شوهرش پس از نزديكى با أو طلاقش دهد ، بايد پس از طلاق تا سه ماه ، يعنى نود روز عده نگهدارد . ( مسأله 2438 ) : زنى كه عده أو سه ماه است بايد تا سه ماه يعنى نود روز عده نگهدارد .