العلامة الحلي ( مترجم : شعراني )

662

تبصرة المتعلمين في أحكام الدين ( فارسي )

پس از آن به دو ثلث عمو و عمه مىپردازيم اگر همه پدرى باشند يا ابوينى دو ثلث را ميان آنها تقسيم مىكنيم عمو و برابر عمه و اگر همه مادرى باشند برابر هم و با وجود ابوينى پدرى محروم است و اگر پدرى و مادرى با هم باشند و مادرى يك تن باشد سدس از دو ثلث مال او است و باقى مال پدرى و اگر مادرى بيش از يك تن باشد ثلث از دو ثلث ميان آنها برابر تقسيم مىشود عمه مساوى عمو و باقى مال پدرىهاست عمو دو برابر عمه . از اينجا معلوم شد خال يا خاله ثلث مىبرند اگر چه يك تن باشد در مقابل عم و عمه ، و امى از هر طايفه اگر يك تن باشد سدس مىبرد از مقدارى كه براى او و ابى مقرر است نه سدس و ثلث اصل مال زن و شوهر با طبقه سيم سهم اعلى مىبرند و سهم آنها از نصيب عمو و عمه برداشته مىشود نه نصيب خال و خاله پس بايد سهم زن و شوهر را داد و ثلث خال و خاله كه در حقيقت نصيب مادر است نيز جدا كرد و تمام داد و آن چه بماند به عم و عمه دهند و عبارت كتاب مبهم است و مراد از قول مولف « والباقى للمتقرب بهما او بالأب » واضح نيست ناچار بايد توضيحى داد : هر جا سهم زوجه و زوج را از نصيب عمو و عمه برداريم فرق نمىكند امى باشند يا ابى و لازم نيست نصيب عمو و عمه امى را از اصل تمام بدهيم زيرا كه آنها چه