العلامة الحلي ( مترجم : شعراني )

651

تبصرة المتعلمين في أحكام الدين ( فارسي )

داشته باشد يك دختر بيش نباشد اماميت يك برادر و دو خواهر يا چهار خواهر يا دو برادر داشته باشد اگر چه برادران ارث نمىبرند اما مانع از آن مىشوند كه مادر بيش از شش يك ببرد پس اگر وارث پدر و مادر ميت باشند بىفرزند بايد شش يك به مادر داد و ما بقى كه پنج سدس است به پدر و اگر برادران نبودند مادر ثلث مىبرد . و اگر پدر و مادر ميت باشند با يك دختر ، شش يك به مادر مىدهند و باقى را چهار قسمت مىكنند يك قسمت به پدر و سه قسمت به دختر و اگر برادران نبودند پدر و مادر هر يك پنج يك مىبردند . برادران كه خود ارث نمىبرند اما مانع ارث بردن مادرند حاجب مىگويند و شرط حاجب بودن آن است كه مسلمان باشند و قاتل پدر خود نشوند و مملوك نباشند و هنگام موت برادر زنده باشند و جنين نباشند و برادر پدرى ميت باشند يا ابوينى اگر برادر امى باشند حاجب نيستند . 2 - فرزند فرزند نصيب پدر يا مادر خود را مىبرد مثلا نوادگان پسرى سهم يك پسر را و نوادگان دخترى سهم يك دختر و اگر يكى از اولاد بلا فاصله زنده باشد ارث به اولاد اولاد نمىرسد و هر مرتبه نزديكتر مانع مرتبه دور تر است پس نوادگان كه فرزندان پسرند دو ثلث مال را و نوادگان دخترى يك ثلث را ميان