جمعى از اطباء

396

مجموعه پزشكى ( فارسي )

اگر حفره هاى صمغى ايجاد گرديد بايد نيترات درژان ماليد . در صورتى كه ته زخم ها سفت و در مقابل درمان عمومى سيفيليس مقاومت بخرج مىدهد بايد آنها را برداشته و بلا فاصله موضع را دوخت . 4 - آماس سلى زبان - ماليدن تنطوريد ، اسيد لاكتيك ، اسيد كرميك رقيق يا بلودومتيلن 1 در 30 . غمباد Goitres 1 - غمباد فيبرى - بايد غده درقى را برداشت 2 - غمباد كيستى - در اينجا بزل ساده يا بزل ( پونكسيون ) توأم با تزريق مواد يددار يا شكافتن كيست جايز نيست و بهتر اينست كه تومر را درآورد . 3 - غمباد بدخيم ( سرطانى ) - لازمست تمام غده درقى را برداشت و پس از آن نيز براى جلوگيرى از بروز سوءالقنيه روزى 5 تا 6 قرص 10 سانتيگرمى عصاره غده درقى شوئه تجويز كرد . ولى در صورتى كه به علتى عمل جراحى جايز نباشد بايستى به درمان با اشعه مجهول وراديوم پرداخت و در ضمن براى عوارض حاصله تصميم مقتضى گرفت مثلا اگر اشكالى در تنفس ايجاد گرديد ناى را شكافت و در صورتى كه عمل بلع ممكن شد بيمار را با لوله غذا داد . 4 - غمباد پارانشيمى ( غددى ، نرم ) - بيمار را بايستى از نقاط بومى غمباد خارج ساخته از داخل و خارج يد تجويز نمود . تنطوريد 10 گرم ابتدا 3 قطره پس از غذا داده رفته رفته زياد كرده به 15 قطره مىرسانند : اين درمان دو سه ماه بايد ادامه يابد . يدور دوپطاسيم 20 گرم آب مقطر 300 گرم بعد از نهار و شام يك قاشق سوپخورى بخورند شب هنگام خواب ماليدن پماديد يدوره زير در قسمت جلوى گردن نافع است : يد 1 گرم يدور دوپطاسيم 10 گرم پيه خوك 100 گرم شب هنگام خواب بمالند استعمال عصاره غده درقى نيز مفيد است و براى اين منظور ممكن است روزى 2 قرص 25 ميلى گرمى عصاره تيروئيد تجويز كرده رفته رفته به 4 عدد رسانيد يا اينكه آمپولهاى عصاره درقى را در زير پوست سوزن زد . در زنان آبستن اگر عوارض دم زدن و تنگ نفسى ايجاد گرديد بهترين راه انداختن بچه و از بين بردن آبستنى است زيرا اين عمل بر ساير اعمالى كه بطور ضرورى بايد انجام داد ( شكافتن ناى ، شكافتن خشك ناى ، برداشتن غده درقى و غيره ) قابل ترجيح است . 5 - غمباد سيفيليسى - درمان سيفيليس بوسيله بيسموت ، نئوسالوارسان يا سولفار سنول . 6 - غمباد عروقى - در اينجا سرخرگهاى درقى فوقانى و يكى از سرخرگهاى درقى تحتانى را بايد بست . 7 - غمباد آماس يافته - در ابتداى بروز گند يا اواخر بيمارى كه چرك در يك محفظه جمع شده باشد به شرطى كه عفونت ثانوى در كار نباشد مىتوان تمام يا بخشى از غده را برداشت . در دوره حاد بيمارى شكافتن فلقمونيا بوسيله ترموكوتر بهترين راه است واكسينوتراپى نيز نافعست .