الشيخ محمد تقي بهجت

413

جامع المسائل ( فارسي )

فصل هفتم آداب تناول طعام و شراب مستحبات از أكل و شرب مستحب است شستن دستها قبل از تناول طعام و بعد از آن ، و پاك كردن با منديل بعد از شستن متأخّر از تناول طعام ؛ و بعد از غَسل مستحب است مسح روى و ابروها و دعاء مأثور به اين كه بگويد « الحمد لله المحسن المجمل المنعم المفضل » . استحباب تسميه و تحميد و مستحب است كه وقت شروع در تناول طعام بسم الله بگويد ؛ و همچنين بگويد بعد از فراغ ، الحمد لله ؛ و همچنين بگويد بسم الله در ابتداى آشاميدن آب ، و بگويد الحمد لله در آخر آن . و همچنين در اثناء بگويد بسم الله را اگر در اول آن فراموش نموده باشد ؛ و در اول ، مستحب است اضافهء تحميد بر بسمله . و در اكل جماعتى با هم مجزى است تسميه يكى از ديگران ، و شايد اجزاء از مرتبه اى از تأكَّد باشد . و تحميد در اثناء هم مستحب است ، و مروى است كه حضرت صادق عليه السلام مكرّراً در اثناء مىفرمود : « الحمد لله الَّذى جعلنى اشتهيه » . و مستحب است دعاء مأثور بعد از فراغ ؛ و مستحب است براى هر لونى از طعام يك دفعه بگويد بسم الله ، و تكرار براى تعدّد ظروف طعام مروى است . و مستحب است كه ناسى اگر متذكَّر شد بگويد « بسم الله على أوّله و آخره » . و همچنين مستحب است اعادهء تسميه اگر بعد از تسميه تكلَّم نمايد . و براى تناول هر لقمه اى ، مستحب است يك تسميه .