الشيخ محمد تقي بهجت

400

جامع المسائل ( فارسي )

ج ثوابش لا يعدّ و لا يحصى است ، چنانچه در اخبار اهل بيت عليهم السلام مذكور است و اثر آن در زياد شدن روزى بيشتر از سفر كردن به جهت كسب رزق ، و تعقيب از براى فريضه مؤكَّدتر است از تعقيب از براى نافله ، و تعقيبات بسيار است و در اين رساله گنجايش ذكر آنها نيست . و افضلِ تعقيبات در نماز واجب و سنّت « تسبيح حضرت فاطمه » عليها السلام است . و كيفيّت آن به اين نحو است كه اوّل ، سى و چهار مرتبه « الله أكبر » و سپس سى و سه مرتبه « الحمد لله » و سى و سه مرتبه « سبحان الله » بگويد « 1 » . و سنّت است بعد از هر نماز فريضه سوره « قل هو الله احد » خواندن . و همچنين پيش از آن كه بگرداند دو پاى خود را ، سه مرتبه بگويد : « استغفر الله الذي لا إله الا هو الحي القيوم ذو الجلال و الاكرام و اتوب اليه » . و در حديث است كه هر كس بخواند أو را ، آمرزيده شود گناهان أو ، هر چند مثل كف درياها باشد . و همچنين سنّت است بعد از نماز صبح و مغرب در هر يك ، هفت مرتبه « بسم الله الرّحمن الرّحيم ، لا حول و لا قوة الَّا با لله العلىّ العظيم » كه باعث دفع هفتاد نوع از انواع بلاها مىشود كه پستتر آنها « ريح » و « برص » و « ديوانگى » است ، و اگر از اشقيا باشد محو مىشود از ديوان ايشان و نوشته مىشود در سُعَدا .

--> « 1 » گذشت افضليت اين ترتيب و آن كه مخيّر است بنا بر اظهر بعد از تكبير .