الشيخ محمد تقي فلسفي
339
الحديت ( روايات تربيتى از مكتب اهل بيت ع )
و عنه صلّى اللَّه عليه و آله : نظر الولد الى والديه حبّا لهما عبادة . « 1 » و نيز فرموده است : نگاه محبتآميز فرزند به روى پدر و مادر عبادت است و در پيشگاه الهى استحقاق پاداش دارد . نيكى به پدر و مادر و احترام به شخصيت آنان ، يك وظيفهء قطعى اسلامى است و بايد اين برنامهء مقدّس ، براى هميشه در جامعهء مسلمين پايدار بماند و در تمام نسلها رفتار و گفتار فرزندان نسبت بوالدين بر اساس ادب و احترام باشد . عن الباقر عليه السّلام قال : سئل رسول اللَّه ( ص ) من اعظم حقّا على الرّجل ؟ قال : والده . « 2 » امام باقر عليه السّلام فرموده : از رسول اكرم ( ص ) سؤال شد چه كسى بزرگترين حق را به آدمى دارد ؟ فرمود : پدر و مادر . قال الصّادق عليه السّلام : برّوا آبائكم تبرّكم ابنائكم . « 3 » امام صادق عليه السّلام فرموده است : به پدران خود نيكى كنيد تا فرزندان شما هم به اين سنّت مقدّس عمل كنند و بشما نيكى نمايند .
--> ( 1 ) تحف العقول ، صفحهء 46 ( 2 ) مشكاة الانوار ، صفحهء 158 ( 3 ) بحار ، جلد 17 ، صفحهء 184