الشيخ محمد تقي فلسفي
321
الحديت ( روايات تربيتى از مكتب اهل بيت ع )
كه به مقام ائمهء معصومين معرفت دارد اينست كه هر روز و شب اعمال خود را بنفس خويش عرضه كند و خود ، حسابگر نفس خويشتن باشد . اگر در كارهائى كه انجام داده خوبى مشاهده كرد در افزايش آن بكوشد و اگر بدى ديد از پيشگاه الهى طلب آمرزش نمايد تا در قيامت دچار ذلّت و خوارى نشود . حساب نفس قال أبو عبد اللَّه عليه السّلام : اقصر نفسك عمّا يضرّها من قبل ان تفارقك و اسع في فكاكها كما تسعى في طلب معيشتك فانّ نفسك رهينة بعملك . « 1 » قبل از آنكه بميرى ، جان خود را از آنچه بخير و سعادتش مضرّ است باز دار ، همانطور كه در طلب معاش خود كوشا هستى در آزادى روان خود از ناپاكيها نيز كوشش كن ، زيرا آزادى جانت ، در گرو اعمالى است كه مرتكب ميشوى . عن ابى الحسن الرّضا صلوات اللَّه عليه قال : ليس منّا من لم يحاسب نفسه في كلّ يوم . « 2 » آن كس كه همه روزه به حساب خويشتن رسيدگى نكند و نيك و بد خود را نشناسد از ما نيست و بمكتب روحانى ما بستگى ندارد .
--> ( 1 ) كافى جلد 2 صفحهء 455 - 453 ( 2 ) كافى جلد 2 صفحهء 455 - 453