الشيخ محمد تقي فلسفي
247
الحديت ( روايات تربيتى از مكتب اهل بيت ع )
امان عصمته لا يصلح له الامر بالمعروف و النّهى عن المنكر . « 1 » امام صادق عليه السّلام ميفرمود : آن كس كه خاطرات شخصى خود را از دل نزدايد ، و از خطرات نفسانى و شهوى خويش فارغ نشود ، افكار شيطانى را از خود نراند ، و در پناه خداوند بزرگ نرود ، شايسته نيست مردم را امر بمعروف و نهى از منكر نمايد . قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمالًا . الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً . « 2 » اى رسول معظّم بمردم بگو آيا ميخواهيد شما را به زيانكارترين مردم آگاه سازم ؟ زيانكارترين مردم كسانى هستند كه در زندگى خود تحرّك گمراهانه دارند و فعاليت خويش را در راه بد به كار مياندازند و تصوّر ميكنند عمل خوبى انجام ميدهند .
--> ( 1 ) محجة البيضاء جلد 4 صفحهء 109 . ( 2 ) سورهء 18 ، آيههاى 103 و 104