الشيخ محمد تقي فلسفي
193
الحديت ( روايات تربيتى از مكتب اهل بيت ع )
آن زن ميگفتند با اين اسم ميخواهد ادّعاى پاكى نمايد . براى اينكه مورد تحقير و بىاحترامى مردم واقع نشود رسول اكرم ( ص ) اسم او را به « زينب » تغيير داد . پيشوايان اسلام از شنيدن كنيههاى بدى كه اشخاص براى خود انتخاب كرده بودند ملول ميشدند و در مواقعى تذكرات لازم را به منظور حفظ حيثيت و آبروى آنان ميدادند . عن زرارة قال سمعت ابا جعفر عليه السّلام يقول : انّ رجلا كان يغشى علىّ بن الحسين عليه السّلام و كان يكنّى ابا مرّة . فكان اذا استأذن عليه يقول أبو مرّة بالباب . فقال له علىّ بن الحسين عليه السّلام : باللَّه اذا جئت الى بابنا فلا تقولنّ ابا مرّة . « 1 » زراره از امام باقر عليه السّلام نقل كرده است كه فرمود : مردى بملاقات حضرت سجاد عليه السّلام مىآمد و كنيهاش أبو مرّه بود . موقع استجازه ميگفت به حضرت سجاد عرض كنيد : أبو مرّه بر در خانه است و درخواست شرفيابى دارد . روزى حضرت سجاد عليه السّلام به او فرمود : تو را به خدا بر در خانهء من كه مىآئى خود را أبو مرّه معرفى نكن . ( أبو مرّه كنيهء شيطان است ، كسى كه اين كنيه را براى خود انتخاب مىكند خويشتن را شيطان صفت و آلوده نيت معرّفى مينمايد ، و با اين سوء انتخاب ، خود را در معرض تحقير و اهانت دگران قرار ميدهد ) .
--> ( 1 ) كافى جلد 6 صفحهء 21