الشيخ الصدوق ( مترجم : كاظمى )
325
ثواب الأعمال وعقاب الأعمال ( فارسى )
ثواب كسى كه نعمت را درك مىكند و براى آن خدا را شكر مىگويد : و بهذا الإسناد قال أبو عبد اللّه عليه السّلام من أنعم اللّه عليه بنعمة فعرفها بقلبه و جهر به حمد اللّه عليها ففرغ منها حتّى يؤمر له بالمزيد . . . . امام صادق عليه السّلام فرمودند : اى ابا اسحاق ! خداوند به بندهاى نعمتى عنايت ننموده كه او آن نعمت را درك كرده و آشكارا خداوند را بخاطر آن حمد نموده باشد ، مگر اينكه دستور به افزونى نعمتها براى او رسيده است . ثواب كسى كه سنش از چهل تا نود برسد : 1 . حدّثني محمّد بن الحسن العطّار عن محمّد بن الحسن الصّفّار عن العبّاس بن معروف عن ابن أبي نجران عن محمّد بن أبي القاسم عن عليّ بن المغيرة عن أبي عبد اللّه عليه السّلام قال سمعته يقول إذا بلغ المرء أربعين سنة آمنه اللّه من الأدواء الثّلاثة الجنون و الجذام و البرص فإذا بلغ الخمسين خفّف اللّه حسابه فإذا بلغ السّتّين رزقه اللّه الإنابة إليه فإذا بلغ السّبعين أحبّه أهل السّماء فإذا بلغ الثّمانين أمر اللّه بإثبات حسناته و القاء سيّئاته فإذا بلغ التّسعين غفر اللّه ما تقدّم من ذنبه و ما تأخّر و كتب أسير اللّه في أرضه . . . . راوى مىگويد : شنيدم كه امام صادق عليه السّلام فرمودند : هنگامى كه شخصى به چهلسالگى برسد ، خداوند او را از سه بيمارى ديوانگى ، جذام و پيسى ايمن مىنمايد . و هنگامى كه به پنجاهسالگى رسيد خداوند حساب او را تخفيف مىدهد و سبك مىكند و هنگامى كه به شصتسالگى رسيد ، خداوند بازگشت به سوى خود را نصيبش مىسازد و هنگامى كه به هفتاد سالگى رسيد ، آسمانيان او را دوست خواهند داشت . و زمانى كه به هشتادسالگى رسيد ، خداوند ، دستور مىفرمايد : كارهاى خوبش را نوشته و گناهانش را ننويسيد و هنگامى كه به نود سالگى رسيد ، خداوند همه گناهان او را ، از اوّل تا آخر آمرزيده و نامش را به عنوان اسير خدا بر روى زمين ثبت مىنمايد . 2 . أبي رحمهم اللّه قال حدّثنا سعد بن عبد اللّه عن سلمة بن الخطّاب عن أحمد بن محمّد بن عبد الرّحمن عن أسماعيل بن عبد الخالق عن محمّد بن طلحة عن أبي عبد اللّه عليه السّلام قال أنّ اللّه عزّ و جلّ ليكرم أبناء التّسعين و يستحي من أبناء الثّمانين .