محمد دريايى
317
دانشنامه طب اهل بيت ( ع ) ( فارسى )
چنانكه از كتابهاى قديمى هندى استنباط مىشود نژاد آرين در ابتدا از خوردن گوشت پرهيز مىكرده و در كتاب قوانين مانو ( يكى از كتابهاى قديمى هندى ) نوشته شده است : « كسى كه از قوانين اين كتاب پيروى نمايد و مانند ديو تشنه به خون ، گوشت مصرف نكند در اين دنيا به نيكسيرتى كامل رسيده و از شكنجهى ناخوشىها ايمن خواهد بود » . همچنين نخستين قانون بودا مىگويد : « مكشيد ، بامحبّت باشيد و دايرهى تكامل حيوانات را خراب نكنيد » . از اين جهت بيشتر مردم هند ، چين و ژاپن گياهخوار مىباشند . آشوزرتشت در اندرزهاى خود ، كشتن جانوران بىآزار را كه آفريدگان اهورامزدا هستند ، يك جنايت زشت مىداند . در كتاب « اوستا » كشاورزى اولين شغل مقدس انسانى است و همچنين « اوستا » خوراكىهاى پاكيزه را كه زمين به صورت ميوه به انسان مىدهد ، ستايش مىكند و در گاتهاى 32 مىخوانيم : « اهورامزدا نفرين مىكند به كسى كه چارپايان را براى خوراك خود بكشد » . نيز در روايت پارسيان آمده است كه زرتشت با شير و گياه تغذيه مىكند . همچنين دو قانونگذار پس از زردتشت يعنى مزدك و مانى هم خوردن گوشت را ممنوع اعلام كردهاند . پيروان فيثاغورث از انجير و سبزىها و ميوه و عسل و نان براى تغذيه استفاده مىكردهاند . خود فيثاغورث كه صد سال عمر كرد در باب گوشتخوارى مىگويد : « بترسيد اى ميرندگان كه خود را به چنين خوراك چركينى آلوده سازيد » . حضرت على عليه السّلام در مورد گوشتخوارى مىفرمايد : « لا تجعلوا بطونكم مقابر الحيوانات » : شكمهاى خود را مقبرهى حيوانات قرار ندهيد . همچنين پزشك نامدار ابو على سينا مريد گياهخوارى بوده و در كتابهاى خود از مضرات گوشتخوارى مطالبى آورده است . نجم الدين رازى در مرصاد العباد نوشته است : « از مصرف گوشت بسيار احتراز كنيد » . پروفسور گاسندى در نامهاى به فن هلمنت نوشته است : « من به اين نتيجه رسيدهام كه بر اساس ساختمان دندانهايمان ما گوشتخوار نيستيم ، چون همهى جانوران گوشتخوار داراى دندانهاى بلند و تيز و مخروطى و جدا از هم هستند ، درصورتىكه دندانهاى يك گياهخوار كوتاه و مسطح و چسبيده به هم و به يك رديف است » جان رى زيستشناس انگليسى اينطور در باب گياهخوارى نظر مىدهد : حقيقتا انسان اعضاى يك جانور گوشتخوار را ندارد . . . باغهاى ما همه لذتهاى روانپرور را در جلوى