محمد دريايى

302

دانشنامه طب اهل بيت ( ع ) ( فارسى )

اغلب مردم از خوردن غلات و حبوبات به علت نفخ شديدى كه دارد خوددارى مىكنند زيرا با ايجاد نفخ در اين‌گونه افراد در اثر نداشتن آنزيم مخصوصى است به نام « آلفا گالاكتوزيداز » كه معمولا در بدن انسان يافت نمىشود و چون « رافينوز » از سه قند ( گلوكز ، فروكتوز ، گالاكتوز ) تشكيل شده و اين‌گونه افراد آنزيم لازم براى شكست و جذب و هضم قند رافينوز را ندارند لذا با خوردن لوبيا و غلات و حبوبات و سيب‌زمينى اين قند شكسته نشده و در نتيجه ، هضم و جذب نمىشود بلكه نصيب باكترىهاى روده مىشود و باكترىها با بهره‌گيرى از اين قند تجزيه نشده ، توليد هيدروژن و گاز كربنيك مىنمايند سپس اين گاز منبسط شده و به روزنه‌ى خروجى فشار وارد مىكند . براى حل مشكل نفخ حبوبات رهنمودهايى پيشنهاد مىگردد : 1 . هيچ‌وقت حبوبات را در آبى كه از قبل خيس كرده‌اند نپزيد زيرا در آب خيس كردن لوبيا و حبوبات مقدار زيادى « قند رافينوز » آزاد مىكند كه عامل مهم ايجاد نفخ است براى آماده كردن لوبيا براى پختن ابتدا شب قبل ، آن را در آب جوش خيس كنيد پس از نيم ساعت آب آن را دور بريزيد و مجددا با آب سرد خيس كنيد و بگذاريد تا صبح بماند و صبح قبل از پختن ، آب آن را دور ريخته و خوب شسته سپس در آب تازه بريزيد و بپزيد . 2 . اغلب از حبوبات استفاده كنيد زيرا مساله‌ى گاز و نفخ براى اشخاصى شديدا مطرح است كه خيلى به ندرت حبوبات مىخورند و اگر خوردن حبوبات را شروع كرده‌ايد از مقدار كم آغاز كنيد و به تدريج مقدار مصرف را زياد كنيد تا به يك پيمانه برسد بدين ترتيب مقدار جذب « قند رافينوز » افزايش خواهد يافت . 3 . خوراك لوبيا را با خوراكىهاى نفّاخ مانند كلم برگ ، كلم بروكسل و ساير موادى كه گازافزا هستند نخوريد . 4 . ابتدا از عدس ، لوبيا چشم‌بلبلى و لوبيا سفيد شروع كنيد زيرا در مورد اغلب اشخاص اين حبوبات كمتر نفخ ايجاد مىكنند . 5 . حبوبات را خيلى خوب بپزيد ، زيرا حبوبات نيم‌پز بيشتر ايجاد نفخ مىكنند . 6 . اگر از قوطىهاى كنسرو لوبيا استفاده مىكنيد قبل از مصرف ، آب آن را دور بريزيد و با آب تازه بشوييد اين كار مقدارى از رافينوز و تقريبا نمك ناخواسته‌ى موجود در قوطى كنسرو را حذف خواهد كرد براى اين كار بايد حدود يك دقيقه زير آب سرد شسته شود .