محمد دريايى
218
دانشنامه طب اهل بيت ( ع ) ( فارسى )
درمان با انگور و منافع آن در كتاب عدّه و كافى به نقل از امام صادق عليه السّلام آمده است : يكى از پيامبران از غم و اندوه به خداوند شكايت كرد ، خداوند سبحان به او دستور داد تا انگور بخورد . مانند اين حديث در محاسن برقى نيز آمده است . همچنين در جاى ديگر امام صادق عليه السّلام فرمود : حضرت نوح عليه السّلام از غم و اندوه به خداوند شكايت كرد . خداوند به وى وحى فرمود : انگور بخور زيرا كه خوردن آن غم و اندوه را از بين مىبرد . پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله مىفرمايد : « بهار پيروان من انگور و خربزه است » . امام محمّد باقر عليه السّلام مىفرمايد : « چهار ميوه از ميوههاى بهشتى هستند ؛ انگور ، رطب ( خرماى تازه ) ، انار و سيب » . همچنين از امام صادق عليه السّلام روايت است : « پس از طوفان نوح كه آب ، زمين را شست و حضرت نوح در قبرستانها استخوان مردگان را ديد ، بىتابى شديدى آغاز نمود و بسيار اندوهناك گشت . خداوند متعال به او وحى فرمود : كه انگور سياه بخور تا غم تو از بين برود » . يكى از اصحاب مىگويد : « ديدم امير المؤمنين على عليه السّلام نان را با انگور سياه ميل مىفرمود » . هشام مىگويد : امام سجاد عليه السّلام از انگور احساس شادى مىفرمود . يكى از اصحاب خدمت امام محمّد باقر عليه السّلام رسيد ، ديد براى آن حضرت انگور آوردهاند . حضرت فرمود : « پيرمرد و كودك دانهدانه انگور مىخورند ، و كسى كه گمان مىكند سير نمىشود ، سه تا سه تا و چهار تا چهار تا ؛ و من دو دانه دو دانه مىخورم زيرا مستحب است » . امام صادق عليه السّلام مىفرمايد : « دو ميوه است كه با انگشتان دست ( دانه ، دانه ) خورده مىشود : انگور و انار » . انگور منبع غنى از تركيبات ضدّ اكسيدكننده و ضدّ سرطان است . و از اين نظر انگور قرمز مهمتر است زيرا ، منبع سرشارى از آنتىاكسيدان كوئرستين است . پوست انگور داراى مادهى مفيد « رزوراترول » است كه از تراكم و روى هم انباشته شدن پلاكتهاى خون جلوگيرى مىكند و در نتيجه مانع لخته شدن خون در رگها مىشود و مقدار جزء خوب كلسترول يعنى HDL را افزايش مىدهد . انگور قرمز در شرايط آزمايشگاهى خاصيّت ضدّ باكترى و ضدّ ويروس نشان داده است . روغن هستهى انگور نيز مقدار HDL يعنى جزء خوب كلسترول را افزايش مىدهد .