احمد حاجى شريف ( عطار اصفهانى )
511
دائرة المعارف گياه درمانى ايران
كند . وقتى كسى 18 ساعت از شبانهروز ، توسط انسولين ، قند و چربى را به درون سلولها براند ، ديگر زمانى براى تجزيهى چربى و كم كردن آن نمىماند . نكتهى مهم اينكه ، كربوهيدراتهاى با مواد قندى بالا ( مانند : قند ، شكر سفيد ، شكر تصفيه شده ) ترشح انسولين را بيش از همه تحريك مىكنند ، ولى كربوهيدرات با مواد قندى پايين ( قند ميوهها ، شربت عسل ، شكر طبيعى و تصفيه نشده ) ترشح كمترى از انسولين را موجب مىشوند . به جدول زير توجه كنيد كه با مصرف اين مواد ، ميزان قند خون چه مقدار بالا مىرود . نام خوراكى / درصد ميزان گلوكز / نام خوراكى / درصد ميزان گلوكز سيبزمينى آبپز / 70 / پورهى سيبزمينى / 95 ذرت / 70 / ذرت بوداده / 85 نان سبوسدار / 45 / نان سفيد / 70 برنج سبوسدار / 50 / برنج سفيد / 70 نان جو سبوسدار / 40 / شكر سفيد تصفيه شده / 75 چيپس ذرت / 75 / سيب / 40 شيرينى برنجى / 80 / هلو / 40 بستنى / 60 / آلوچه / 40 انواع بيسكويت شور / 80 / پرتقال / 40 نوشابهها ، چاى ، قند ، انواع شربتهاى شيرين ، شيرينىهاى صنعتى و كارخانهاى ، انواع كولاها كه در هر شيشهى آن معادل 9 قاشق شكر و يا 9 حبه قند وجود دارد . توجه كنيد عمل تصفيه ، فرآورى صنعتى و پالايش كردن مواد غذايى ، خصوصا قندها چگونه مقدار ميزان قند خون را افزايش مىدهد . وقتى قند خون بالا برود تقاضاى انسولين نيز افزايش مىيابد . نكتهى مهم اين است كه شاخص ميزان قند در مواد غذايى ، كليد درك مفهوم سلامتى و عدم فشار به لوزالمعده است . هرچه سطح قند خون بالاتر باشد نياز به ترشح انسولين از لوزالمعده بيشتر است تا قند خون كاهش يافته و در نتيجه سطح قند خون به حالت طبيعى برگردد . بالا بودن انسولين منجر به تغييراتى در سوختوساز و مشكلات فراوان براى سلامتى مىشود . بيمارى مرض قند ( ديابت ) خطر حمله قلبى را تا 3 برابر افزايش مىدهد . ديابت علت قطع نيمى از اعضاى بدن ، يك چهارم نارسايى كليهها ، نابينايى ، اختلالات عصبى ، تنگ شدن سرخرگهاى مغز و در نتيجه سكتهى مغزى است . به سرخرگهاى كرونر قلب صدمه مىزند ، به سرخرگهاى خون رساننده به ماهيچههاى پا آسيب مىرساند ، قواى جنسى را تضعيف مىكند و يكى از عوامل ايجاد بيمارىهاى كيسه صفرا و كبد است . هر فرد ديابتى ، خانوادهاى را نگران مىكند و زمينهساز بيمار شدن نسل آينده را فراهم مىكند . آيا مىدانيد فقط در آمريكا در هر دقيقه 2 نفر از عوارض ناشى از ديابت از دنيا مىروند ؟ آيا مىدانيد در بسيارى از مناطق دنيا اصلا فرد ديابتى وجود ندارد ؟ آيا مىدانيد در آمريكا در هر 60 ثانيه ، يك نفر ديابتى شناسايى مىشود و حد اقل 250 ميليون ديابتى در جهان وجود دارد . در ايران حدود 7 ميليون بيمار ديابتى شناسايى شده و چندين ميليون نفر از بيمارى خود خبر ندارند . عوارض ناشى از ديابت سومين