بصير احمد دولت آبادى

478

شناسنامه افغانستان ( فارسى )

« يك مفسر برزيلى معتقد است اگر شوروى در افغانستان مداخلهء نظامى كند ، تا پيروزى كامل به آن ادامه خواهد داد و اين با مداخلهء امريكا در ويتنام فرق دارد . » « 1 » به تاريخ 24 ميزان خبر شكست كودتايى از سوى محمد فرهاد رهبر حزب ملت افغان و افسران نظامى در كابل ، به جهان مخابره شده و روز 2 جدى ترور رئيس كام يا پليس مخفى امين ، اسد اللّه امين برادرزادهء وى پخش شد و به دنبال آن خبر تجاوز روسيه . تجاوز ارتش سرخ به افغانستان حكومت ببرك كارمل در شام 6 جدى سال 1358 همزمان با گزارش راديو كابل از مهمانى روز حفيظ اللّه امين ، بيانيهء ببرك كارمل به عنوان رييس جمهور افغانستان از راديو تاجيكستان ( به نام راديو كابل ) پخش شد . بعدها فاش شد كه در آن‌وقت امين هنوز زنده بوده و ببرك كارمل در روسيه . روسها وقتى امين را كشتند ، ببرك را از روسيه آورده به قدرت نشاندند . ببرك كارمل كه فردى زرنگ و سياست‌بازى كاركشته بود ، هرچند با همراهى نيروهاى متجاوز وارد وطن شد ، طرحهاى بلندمدتى را روى دست گرفت . با اين‌كه خود موفق نشد آنها را پياده كند ، توانست جلو پيروزى مجاهدين را بگيرد . او زندانيان دورهء امين و تره‌كى را آزاد و اموال مصادره‌شدهء مردم را بازگردانده و جبههء ملى پدر وطن را تشكيل

--> ( 1 ) . روزنامه اطلاعات ، 7 / 7 / 1358 .