بصير احمد دولت آبادى

445

شناسنامه افغانستان ( فارسى )

محمد موسى شفيق ، حميد اللّه على و مير محمد صديق فرهنگ را براى تهيهء مسودهء قانون اساسى جديد تعيين كرد و در اقدامات بعدى هيأتى را به سرپرستى سيد قاسم رشتيا به تهران فرستاد تا زير نظر شاه ايران با هيأت پاكستانى مسألهء پشتونستان را حل كنند . مرحوم فرهنگ در مورد تهيه قانون اساسى مىنويسد : « اين اشخاص ( اشاره به هفت نفر بالا ) به پيشنهاد صدراعظم از جانب شاه به اين وظيفه گماشته شدند . شاه در صحبتى كه پس از تعيين شدن اين‌جانب به عضويت كميته با من داشت ( و اين اولين گفت‌وگوى ما با يكديگر بود ) به من گفت كه اقدام او دربارهء تطبيق دموكراسى قسما از برنامهء درازمدت خود و پدرش راجع به وارد نمودن تحولات تدريجى در اداره صورت مىگيرد و قسما مربوط به خواستهاى قشر جوان و روشن‌فكر در تاريخ معاصر مىباشد . در اين ملاقات و ملاقاتهاى بعدى وى هيچ‌گاه سفارش خاصى دربارهء احكام قانون اساسى به من نكرد و يگانه سفارش او اين بود كه وظيفهء خود را آگاهانه و با در نظرگيرى واقعيت اوضاع اجرا نماييم . تا جايى كه در جريان كار دريافتيم رئيس و ساير اعضا هم در انجام وظيفه‌شان آزادى داشتند و مىتوانستند بدون احساس فشار از بالا در مسائل تصميم بگيرند . پس اگر نواقص و اشتباهاتى در كار نگارش قانون اساسى رخ داده است ، مسؤل آن ما اعضاى كميته بوديم و لا غير . » « 1 » طبق گفتهء مرحوم فرهنگ اولين جلسهء كميته به تاريخ 31 مارچ 1963 ( 11 حمل 1342 ) در وزارت عدليه داير مىشود . يك نفر كارشناس

--> ( 1 ) . افغانستان در پنج قرن اخير ، ص 717 .