عبد الرضا سالار بهزادى

351

بلوچستان در سالهاى 1307 تا 1317 قمرى ( فارسى )

146 حسام الملك چنان كه اشاره شد ، در طول مدت حكومت و اقامت خود در كرمان برعكس آصف الدوله و اميرنظام سعى در دلجويى از اسعد الدوله و اعزاز و اكرام وى داشت . از جمله به تقاضاى او براى اسعد الدوله فرمان عنوان « جناب » صادر گشت كه متأسفانه اصل فرمان در دست نيست و تنها نوشته‌اى كه حسام الملك در تأييد و ابلاغ صدور آن فرمان صادر كرده است در اختيار ما مىباشد . متن اين نوشته خود نشانگر احترامى است كه حسام الملك نسبت به اسعد الدوله مرعى مىداشته است . متن نامه : « چون مراتب لياقت و شايستگى و مدارج كفايت و درستكارى امير الامراء العظام حاجى اسعد الدوله مشهود و معلوم گرديده و سالها با سمت رياست فوج بهادر گرمسيرى در نقاط محال بلوچستان و ساير ممالك محروسه به ايفاى مراسم خدمتگزارى پرداخته و شخصا از اجلّهء خوانين و محترمين ولايت بم و نرماشير است و در اين مدت بعضى از حكام خدمات و زحمات او را بىنتيجه گذاشته ، به عرض اولياى دولت عليه نرسانده‌اند و بعضى اشخاص را كه شأنا و نجابتا از او برترى ندارند در عنوان و مخاطبات جناب جلالتمآب نوشته‌اند ، لهذا محض اينكه اين پيرمرد خدمتگزار مأيوس نشود و همهء چاكران دولت اميدوار باشند ، در خاكپاى مبارك اعليحضرت قويشوكت اقدس هميون اعلى روحنا فداه مستدعى گرديد كه معزى اليه را به خطاب جليل جنابى سرافراز و قرين عّز امتياز فرمايند . اين استدعا موقع قبول يافته او را به اعطاء اين امتياز سرافراز فرموده‌اند . ملفوفهء فرمان مبارك هم شرف صدور يافته و از قرارى كه نوشته‌اند در جزو نوشتجات مانده . محض اينكه تا ملفوفهء فرمان مبارك برسد مردم بدانند كه اين مرحمت از طرف دولت جاويد آيت در حق او مبذول افتاده مرقوم مىشود ، عموم اعيان و اشراف و قاطبهء صاحب‌منصبان افواج از سرباز و توپچى و سوار مشار اليه را داراى اين خطاب جليل دانسته ، در نوشتجات و ساير خطابات خود گرامى عنوان او را مندرج نموده به فراخور اين موهبت او را محترم دارند . 6 جمادى الاولى 1318 » . نقش مهر ظهر نامه : « حسام الملك » و عبارت « ملاحظه شد » و نقش مهر « عبد الرحيم » كه همان ميرزا عبد الرحيم خان موقر الملك وزير كرمان است . 147 نامه‌اى است بدون پاكت و بدون مهر . متن آن : « قربانت شوم منتهاى آمالم از قادر متعال صحت و استقامت حال مبارك جنابعالى است و با نعمت سلامت مشغول دعاگويى و خيرخواهى هستم . صبحى جواب تلگراف ايالت جليله روحى فداه كه حضور مبارك حضرت وزارت جنگ نسبت به عمل توپچيان بمى فرموده بودند رسيد و از تلگرافخانه نزد ميرزا قاسم فرستادند ، دو تومان هم اجرت مخابرهء