عبد الرضا سالار بهزادى
324
بلوچستان در سالهاى 1307 تا 1317 قمرى ( فارسى )
استحضار بدهيد . زياده مطلبى نيست . 16 شهر ربيع الاول 1316 » . نقش مهر « آصف الدوله » . 126 پاكتى است حاوى يك نامه و يادداشتى ضميمه از آصف الدوله و با مهر او . عنوان پشت پاكت : « بم عمدة الامراء العظام اسعد الدوله زيده مجده مفتوح و مطالعه نمايد - 8642 - 25 شهر ربيع الاول 1316 » . متن نامه : « عمدة الامراء العظاما - كاغذ مشروح و مفصل شما رسيد و ملاحظه شده ، از حالات سلامتى شما مستحضر شديم . اما اين كاغذ من البدو الى الختم شكايت از بىالتفاتى ما [ و ] حكايت از حسن خدمات خودتان بود كه جهت مفهوم شدن مطالب مجلس تحقيق منعقد بود . بعد از غوررسى مقرر رفت جناب ميرزا عبد الرحيم خان وزير جواب مشروح بنويسد و خود اينجانب اجمالا مىنويسم ؛ اگر بعد از وصول اين نوشتجات مطلب را مفهوم نداشتيد و مقرب الخاقان نصرت لشكر حالى نكرد ، ناچار است يك نفر آدم فهميده از جانب خود بفرستيد يا خودتان به كرمان [ بيائيد ] كه حضورا جواب مطالب خود را تحصيل نمائيد . در مسئلهء حقوقات اهالى توپخانهء مباركهء بم برحسب حكم توپچيان كرمانى و بمى ابوابجمع عمدة الامراء العظام عدل السلطنه بود ، در ده بكرى شما مستدعى شديد كه توپچيان بمى راجع به عمدة الامراء العظام ابراهيم خان ميرپنجه باشد و به احتساب [ ؟ ] برسند ، تا آن وقت آنچه را از حقوقات توپچيان عايد و ايصال شده بود از قرار قبض عدل السلطنه 436 برات صادر شده است ، بعد از آن هرچه حقوقات عايد مىشود از قرار قبض ابراهيم خان ميرپنجه و به دستيارى مشار اليه خواهد بود . اما مسئلهء حقوقات جنسى شما . حقوقات جنسى شما در جزء فوج است كه برات صادر شده است ، مثل مواجب نقدى دو فقره نيست كه عليحده برات صادر و داده شود ، ذرّهء هم از حقوقات شما كسر نشده است و تفصيل را ميرزا عبد الرحيم خان وزير نوشته است . در باب بروات نقدى يك فقره را كه خود اينجانب اطلاع دارم آوردند در تحويلخانه ، وجه آن را دريافت كردند . اين سه فقره برات هم كه در دست داريد همين قسم كه نوشتهايد . . . 437 على بيك يا غير آن بياورد در تحويلخانه ، وجه آن را دريافت نمايد . اينكه حسن خدمت [ ؟ ] بدين شدت قرار مىدهيد كه باقى بلوچستان خود را پرداختهايد ، لازم نيست ؛ منتهى از رأفت و مهربانى اينجانب با خصوصيت از شما گرفته شد ، و الا حسب الامر مقرر بود كه به سختى مطالبه و دريافت شود . دور نبود در آن صورت بدتر از اسد اللّه خان رفتار مىنموديد و ديگر نوشتهايد دستخط مرحمتآميز داده شده و هنوز مهر آن خشك نشده است . . . 438 بىالتفاتى دربارهء شما و ابراهيم خان ميرپنجه بروز كرده كه اين قسم لاطائل شكايت . . . 439 بلى برحسب قولى كه دادهايم كمال التفات را نسبت به شما و ابراهيم خان ميرپنجه داريم و لقب و امتياز هم براى مشار اليه استدعا نمودهام . ان شاء اللّه عما قريب فرامين آنها شرف صدور پيدا كرده و خواهد