عبد الرضا سالار بهزادى
315
بلوچستان در سالهاى 1307 تا 1317 قمرى ( فارسى )
تومان گشت 418 هم به عهدهء مير عبد اللّه خان ضابط جالق و دزك 419 بوده كه مىبايست بپردازد ، از بابت ماليات هيدوج و زيارت 420 هم ششصد تومان است ، دينارى رعايا ندادهاند ، در محل است كه از دو هزار [ و ] چهارصد تومان جمعى بنده درگاه هشتصد و بيست و هفت تومان وصول شده و يكهزار [ و ] پانصد [ و ] هفتاد و سه تومان باقى مانده [ كه ] رعايا بدهند . اكنون كه فهرج سر خدمت ديوان آمدم حاضر شدم قبض مواجب خود را دادم برات از بابت بقاء سب سوران گرفتم . كان ذالك فى چهارم شهر صفر المظفر سنهء 1315 » . نقش مهر پاى نوشته : « دست به دامان على زد محمود » . حاشيهء نوشته را همان اشخاصى كه نوشتههاى مير مهيم خان و جان محمد خان را تصديق و مهر نمودهاند . در بالاى مهر بهجت الدوله چنين نوشته شده است : « اين نوشته خط مير جان محمد امين الرعايا و مهر محمود خان ضابط سب است . نزد بنده درگاه هم به همين قسم اقرار كرده . شهر صفر 1315 » . 113 نوشته مير عبد اللّه خان سرهنگ : « بنده درگاه مير عبد اللّه خان سرهنگ 421 در باب سه هزار [ و ] چهارصد تومان ماليات جالق و دزك ، نه صد تومان ماليات جالق باشد و دو هزار و پانصد تومان ماليات دزك 422 و توابع باشد عرض مىنمايد اول سال كه قضيهء شاه شهيد اتفاق نيفتاده بود ، هشتصد تومان قسط اول را از محل دريافت و به كارپردازان امور ديوانى بلوچستان عايد داشتم . پس از آنكه رستم خان و سردار قادربخش و ميرزا خان و غلام محمد خان به خيالات فاسد افتاده ، بناى هرزگى را گذارده ، هفت قلعچه 423 را از محل دزك جلو گرفته و رعيت جالق و بم پشت 424 را هم فريب داده ، نگذاردند اين بنده درگاه دينارى از بابت ماليات دريافت دارد . آخر سال پيچى ئيل هم سركار بندگان عمدة الامراء العظام آقاى اسعد الدوله در سراوان آمدند ، سيصد [ و ] سى تومان اين موقع از رعيت كه قدرى مطيع بود گرفته دادند و از همه جهت از بابت سه هزار [ و ] چهارصد تومان ماليات جالق و دزك يكهزار و سى تومان به حكومت بلوچستان عايد شد و به واسطهء ياغيگرى قادربخش و رستم خان و ميرزا خان نزد رعايا دو هزار و دويست و هفتاد تومان لاوصول ماند و دينارى ندادند ، اين بنده درگاه به ديوان اعلى عايد نمايم . فى پنجم شهر صفر المظفر سنهء 1315 » . نقش مهر پاى نوشته : « عبده الراجى عبد اللّه » . حاشيهء نوشته را همان اشخاص قبل مهر و تصديق نمودهاند . سليمان خان بهجت الدوله در بالاى مهر خود به خط خود نوشته است : « اين نوشته خط ملا مهدى وكيل الرعايا است و مهر مير عبد اللّه خان ضابط جالق دزك نزد بنده درگاه هم همين قسم اقرار كرد . شهر صفر 1315 » .