ابراهيم رفعت باشا ( مترجم : هادى انصارى )

415

مرآة الحرمين ( سفرنامه حجاز و تاريخ و جغرافياى راهها و بقاع متبركه آن ) ( فارسى )

طى نموديم تا اين كه به باب السلام رسيديم . ( شكل ص 416 ) اين درب يكى از دربهاى مسجد النبى است كه در گوشهء جنوب غربى مسجد قرار دارد . در كنار اين درب ، استاندار مدينه و شيخ مسجد نبوى و سرلشكر عثمان پاشا فريد به انتظار كاروان ايستاده بودند . وى در اين هنگام افسار شتر محمل را از دست امير الحاج گرفت و شتر را بر زمين نشاند . سپس محمل را به داخل مسجد در كنار منبر نبوى هدايت كرديم و همانند سالهاى گذشته آن را در آن محل قرار داديم . سپس استاندار و امير الحاج و خزانه‌دار در كنار آن نشستند . ساير كارمندان نيز در اطراف آن بر روى زمين نشستند . در اين حال پردهء محمل را كنار زديم قطعه‌هاى پردهء محمل را يكى يكى باز كرديم و در ميان جمع حاضر بر روى زمين قرار داديم تا در دست افراد قرار داده شود و همگى آماده انتقال آنها به درون قبر پيامبر صلّى اللّه عليه و إله باشيم . [ تصوير ]