محمد بن عبد الله بن عبيد الله بن محمود
390
تحفه خانى ( فارسى )
شيرخشت و ترنجبين از هريك پانزده درم درو حل كرده از پرويزن موى گذرانيده و ده درم ابكامه و ده درم روغن كنجد و ده درم روغن بادام شيرين و نمك طعام دو دانگ و نيمگرم و در باشد نيم روز و اگر بوقت تابستان باشد صباح بار ديگر به دو دفعه عمل بايد كرد اول شربتى از قند ده درم و تخم ريحان يك مثقال در آب نيمگرم چهار قاشق بايد خوردن و بعد از آن اين عمل بايد كردن و بقيه علاج علاج ذات الجنب است كه مذكور شد از اشربه و از اغذيه . ذات الصدر و گاه حدوث ورم در حجاب و پرده قاسم است مر صدر را بنصفين و اين قسم از ذات الصدر مىنامند و علامت او تپ تيز دايمى است و عطش شديد و درد و خليدن محكم صاحبش احساس وجع از سر گلو تا فم معده مىكند و كرب و اندوه و اضطراب و بسيارى عطش و زردى رنگ بول و سرعت نبض و نشاريه آن و عدم قدرت عليل به زير داشتن سر بجانب شيب نظر كردن و تكيه بجانب قفا و پهلو كردن عليل از غايت عسر است و علاج او فصد از باسليق است به قدر قوت و طاقت و باقى تدبير از اشربه و اغذيه و ملينات تدبير ذات الجنب است و درين علت معالج بايد اهتمام بماليدن موم روغن از روغن بنفشه و يا روغن كدو بر اضلاع و سينه عليل بكند و ميان هر دو كتف عليل نيز ازين موم روغن بمالد .