محمد بن عبد الله بن عبيد الله بن محمود

380

تحفه خانى ( فارسى )

بايد كرد و تليين در روز ششم اولى است و در امثال اين علل توقف و تاخير در تليين نيك نيست و البته تعجيل بايد كرد و مطبوخ بدين صفت بايد سناى مكّى هفت درم بنفشه تر يا خشك و تخم كاسنى و نيلوفر از هريك سه درم عناب و سپستان از هريك ده عدد تخم معجر دخترك سه درم مجموع در سه رطل آب بايد جوشيد به آتش ملايم تا يك رطل بماند از كرپاس گذرانيده شيرخشت و ترنجبين از هريك پانزده درم درو ماليده نيم‌گرم بايد آشاميد و يا از فلوس خيارشنبر بست درم بجاى آن دو نيك ماليده صافى ساخته نيم‌گرم بايد آشاميد اگر چنانچه بهار يا تابستان باشد سحر بايد آشاميد و اگر چنانچه زمستان باشد چاشت گاه بايد اختيار كرد و اگر سحر واقع شود تا نيم روز صبر بايد كرد و اگر چاشت واقع شود تا وقت ميان پيشين و عصر تا عمل دارو آخر شود و بعد از آن شربت از قند ده درم و لعاب اسبغول دو مثقال در قدرى آب نيم‌گرم شربت كرده بايد خوردن و غذا روزه‌دار و اگر قوت باشد آخر روز بايد خوردن و آن مقدار چهل درم از ماء الشعير است و لعاب اسبغول و روغن بنفشه بادام و يا روغن بادام شيرين و روز هفتم شربت از قند سفيد يا نبات يا عرق بيدمشك بايد داد و مقدار قند ده درم و مقدار عرق بيدمشك نيز ده درم و قدرى آب كه در حلاوت معتدل باشد نيم‌گرم بايد خوردن و اگر درين شربت اندكى لعاب اسبغول باشد صواب بود و غذا اين مرض بعد از خوردن ملينات و شربتها يك نوبت از ماء الشعير است و بر وجهى كه مذكور شد و آن نيز آخر روز و اگر تپ زايل شود و اعراض رديه اين علت كم شود نيك و الّا اعاده بمطبوخ ملين مذكور در روز هشتم نيز بايد كرد تا ماده مرض بالكليه دور شود و اگر سبب ورم ماده صفراوى باشد و علامت آن