هارون وهومن ( گروهى از پژوهشگران )

640

سفرنامه هاى خطى فارسى ( فارسى )

منزل هفدهم : اميرآباد شب چهارشنبه ، بيست و سيّم [ شعبان 1301 ه . ق . ] از دامغان سه ساعت رفته ، سوار شده ، سه [ ساعت ] به دسته مانده ، به قريه اميرآباد وارد شديم ، كه مرحوم ميرزا محمد خان سپهسالار اول آباد كرده ، باغ و عمارت و كاروانسرا هم دارد ؛ ولى چندان وسعتى در منزلگاه ندارد و كاروانسرا هم تمام نبود . منزل هيجدهم : آهوان اول مغرب شب پنج‌شنبه ، بيست و چهارم ماه [ شعبان 1301 ه . ق . ] سوار شده ، دو ساعت از شب رفته : به كاروانسراى قوشه رسيديم ، كه قريب [ به ] دو فرسخ بود . آن‌جا پهلوى كاروانسرا پياده شده ، نماز مغرب و عشا را خوانده ، شام خورده ، سه ساعت از شب رفته ، سوار شده ، يك ساعت به دسته مانده ، به آهوان رسيديم . آهوان ييلاق و هوايش بسيار سرد است . منزل نوزدهم : سمنان شب جمعه ، بيست و پنجم شهر شعبان [ 1301 ه . ق . ] از آهوان يك ساعت از شب رفته ، حركت نموده ، يك ساعت به دسته مانده ، به سمنان رسيديم . هوا معتدل بود . در مقام امامزاده منزل شد ، كه جاى خوب و راحتى است . در سمنان همه‌چيز « فراوان » و « ارزان » به نظر آمد . نوّاب و الا ضياء الدوله آن‌جا بودند . به محض ورود ، « برّه » و « شيرينى » فرستاده ، احوالپرسى نموده ، بعد خودشان تشريف آوردند . از عزيمت فردا مانع شده ، به حمّام و ناهار به اصرار وعده گرفتند . لهذا جمعه و شنبه در سمنان لنگ شد . صبح شنبه [ 26 شعبان 1301 ه . ق . ] به حمام رفت كه در ارك « 1 » بود . آب صافى و تميز و پاكيزه داشت و استاد قابلى داشت . حمام مزبور و عمارت حكومتى آن‌جا [ را ] گفتند از بناهاى مرحوم بها الدوله پدر نواب و الا حاجى بها الدّوله حىّ است . عمارت خوبى است ، مشتمل به اتاق‌هاى تابستانى و زمستانى متعدّد .

--> ( 1 ) . دروازه ارگ سمنان از آثار عصر قاجار به شماره 395 در تاريخ 30 خردادماه 1358 ه . ش . در فهرست آثار ملى ايران ثبت شده است .