جمال رضايى

395

بيرجندنامه ( فارسى )

معمول‌ترين و پرمصرف‌ترين خورشتى كه در بيرجند آن زمان پخته مىشد و هنوز هم زياد پخته مىشود نوعى خورشت قورمه است كه به آن « قبرمه qaborme » مىگويند . « قبرمه » را از گوشت ، روغن ، پياز ، آب ، لپّه ، نمك و زعفران تهيّه مىكنند . بدينسان كه گوشت را در روغن و پياز سرخ مىكنند و مقدارى آب بر آن مىافزايند و مىجوشانند ، وقتى كه گوشت نيم‌پز شد مقدارى لپّه به آن اضافه مىكنند و جوشاندن را ادامه مىدهند تا گوشت‌ها و لپّه‌ها خوب بپزند آنگاه به مقدار لازم نمك و زعفران به آن مىزنند و مىگذارند كه خورشت به روغن بنشيند و آب آن خوب بجوشد . كسانى كه از خوردن گوشت سرخ‌كرده پرهيز مىكنند گوشت‌ها را در روغن سرخ نمىكنند و آنها را با روغن و پياز و آب مىجوشانند و . . . « قبرمه » در حقيقت « خورشت لپّه » است . پس از « قبرمه » پرمصرف‌ترين خورشتى كه با پلو خورده مىشد خورشت قيمه و پس از آن خورشت آلو و فسنجان بود . خورشتهاى ديگر به‌سبب اينكه موادّ اوّليه آنها همه وقت پيدا نمىشد خورشت‌هايى فصلى بودند . طرز پخت اين خورشت‌ها در بيرجند با ساير نقاط ايران تفاوتى نداشت و ندارد .