الدكتور فتح الله المحمدي (نجارزادگان)

179

تفسير تطبيقى (فارسى)

3 بررسى ديدگاه شيعه در تفسير آيه مفسران و متكلّمان شيعه ، آيه عصمت را درباره ابلاغ ولايت امام على مىدانند و در اين قول هم‌داستانند ، « 1 » براى احراز صحت و سقم اين ديدگاه ابتدا بايد بنيانهايى كه اين ديدگاه بر آن متكى است تحليل و بررسى شوند اين بنيانها عبارتند از : تحليل بنيانهاى تفسير شيعه از آيه مذكور 1 . عدم ارتباط آيه مذكور با اهل كتاب آيه مورد بحث با آيه قبل و آيه بعدى خود هيچ ارتباطى ندارد خطاب در آن دو آيه درباره اهل كتاب است قرآن در آيه قبل از اين آيه مىفرمايد : وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ . . . ؛ « 2 » « بگو اگر آنان تورات و انجيل و هر آنچه از ناحيه پروردگارشان بر ايشان نازل شده است را ، برپاكنند از بالاى خود و زير پاهايشان [ نعمتهاى فراوان مىشود و ] مىخورند » . و در آيه بعد از آن مىفرمايد : قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لَسْتُمْ عَلى شَيْءٍ حَتَّى تُقِيمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ . . . ؛ « بگو اى اهل كتاب ، شما بر چيزى نيستيد تا آنكه تورات و

--> ( 1 ) . ر . ك : محمد فتّال نيشابورى ، روضة الواعظين ، ج 1 ، ص 217 ؛ حسن حلى ، منهاج الكرامة ، ص 117 . ( 2 ) . مائده ، 66