السيد عبد الحسين الطيب
280
اطيب البيان في تفسير القرآن (فارسى)
را بخواهيم روا كنيم مشكل است حضرت رضا ( ع ) فرمودند مانعى ندارد . بعدا حضرت بقية اللَّه ( عج ) از ماشين پياده شدند و دست حقير را گرفتند و تشريف آوردند در مدرسه ميرزا مهدى كه در همان محل واقع بود و فعلا هم در همان محل است و معروف به ( مدرسه سر جوى است ) و به من فرمودند حجره تو كدام است من حجره وسط مقابل رو را نشان دادم بعد خدمت حضرت عرض كردم سؤالى دارم اجازه سؤال دادند عرض كردم آيا شما از من راضى هستيد فرمود . نعم چون ترويج دين ميكنى بعدا در خدمت حضرت بقية اللَّه ( عج ) آمديم در مسجد سيد حجة الاسلام شفتى اعلى اللَّه مقامه الشريف در آنجا فرمودند من سابقا كتابى در عقايد منتشر كردم كه بعضى از علماء اعلام كثر اللَّه امثالهم فرمودند مراد كتاب كلم الطيب است كه نوشته و منتشر نمودهايد فعلا هم ميخواهم كتابى در تفسير بدست يكى از شما بنويسم خوب است به تو محول كنم فعلا هزار تومان وجهش موجود است حقير از خواب بيدار شدم بسيار فرحناك و تصميم گرفتم به نوشتن تفسير و از شدت فرح صبح جمعه جلسهء داشتم كه در عقائد و اخلاق صحبت ميكردم در اين جلسه خواب را عنوان كردم صاحب منزل هزار تومان را آورد گفتم براى من كاغذ بخريد كه مصرف اين تفسير كنم ايشان هم بطهران حركت كرد و از طهران كاغذ خريد قدرى هم اضافه از آن مبلغ شد اضافه آن را هم بنده به او دادم حقير در ظرف ده سال حدود هفت هشت مجلد او را نوشتم مجددا شبى در رؤيا خدمت حضرت بقية اللَّه روحى له الفداء مشرف شدم عرض كردم آيا اين تفسير مرضى شما هست فرمودند نعم عرض كردم پس امضا بفرمائيد حضرت يك نقطه پاى آن تفسير گذاردند حقير ديدم از آن نقطه نور متصاعد ميگردد لذا با كمال جرأت و بانگ بلند ميگويم كه اين تفسير نوشتنش هم به امر مبارك حضرت بقية اللَّه ارواح العالمين له الفداء بود و هم به امضاء آن حضرت رسيد و اين دو رؤيا از رؤياى صادقانه است . چنانچه حضرت رسول اكرم ( ص ) فرمودند ( من رآني فقد رآني لان الشيطان لا يتشكل بنا ) يعنى هر كس مرا در خواب به بيند مرا ديده است زيرا شيطان نميتواند به شكل ما درآيد و كلمه بنا ضمير جمع است شامل حال همه معصومين مىشود از آدم