جمعى از نويسندگان

307

مجموعه مقالات برگزيده كنگره بزرگداشت آيت الله سيد على آقا قاضى (ره) (فارسى)

مىفرمودند : اين بدن استر ماست و بايد به آن رسيدگى كرد . » و در يك كلام روحيات آن عارف بىبديل را مىتوان اين چنين معرفى كرد و گفت : « آقاسيدعلىقاضى ؛ عارفى ذوقى و شوقى بودند . » « 1 » 2 - حق الناس و چگونگى ارتباط با مردم از منظر آيت‌اللّه‌قاضى مراعات حق مردم و تجاوز نكردن به حقوق ديگران يكى از اصول در سير و سلوك است كه در پايان وصيتنامه‌شان تصريح مىكند : « لازم است بگويم : اطاعت والدين ، حسن‌خلق ، ملازمت صدق ، موافقت ظاهر با باطن و ترك خدعه و حيله و تقدم در سلام و نيكويى كردن با هر برّ و فاجر ، مگر در جايى كه خدا نهى كرده . اينها را كه عرض كردم و امثال اينها را مواظبت نماييد ! اللّه اللّه اللّه كه دل هيچ كس را نرنجانيد ! تا توانى دلى به دست آوردل شكستن هنر نمىباشد » حضرت ايشان ، بودن حق‌الناس بر عهده سالك را مانع ورود به قرب‌الهى مىدانسته‌اند و توصيه هميشگى ايشان بر ادا كردن حقوق ديگران بوده است . در اين خصوص مرحوم آيت‌اللّه نجابت مىفرمايد : « وقتى كه بنده مشرف شدم خدمت ايشان فرمودند : هر حقى كه هركس بر گردن تو دارد بايد ادا كنى . خدمت ايشان عرض كردم : مدتى قبل در بين شاگردهايم كه نزد بنده درس طلبگى مىخواندند يكى خوب درس نمىخواند . بنده ايشان را تنبيه كردم . اذن از ولىّ او هم داشتم در تربيت . در ضمن اين‌جا هم نيست كه از او طلب رضايت كنم . مىفرمودند : هيچ راهى ندارى بايد پيدايش كنى . گفتم : آدرس ندارم . گفتند : بايد پيدا كنى . آقاى قاضى فرمودند : هر حقى كه بر گردنت باشد تا ادا نكنى باب روحانيت ، باب قرب ، باب معرفت باز شدنى نيست . يعنى اين‌ها همه مال حضرت احديت است . و حضرت احديت رضايت خود را درراضى شدن مردم قرار داده است . » 3 - سالك در خانه و خانواده چگونگى برخورد با فرزندان و سبك تربيتى سالك‌الىاللّه در خانواده يكى از امور مهم و غير قابل انكار است كه بايد به آن توجه كاملى شود . چه بسا برخوردهاى نامناسب فردى كه خود را در مسائل عرفانى مىبيند ، نزديك‌ترين اشخاص به او كه فرزندانش هستند را از اين مسير دور كند و خداى نخواسته خسارت‌هاى جبران ناپذير روحى و عقيده‌اى به جا گذارد . حضرت‌آيت‌اللّه‌قاضى كاملًا به اين مهم توجه داشته و از اجبار در نوع تربيت دورى

--> ( 1 ) - به نقل از سيد محمد حسن قاضى .