الشيخ محمد علي اسماعيل پور القمشه‌اى

147

الدلائل الظاهرات (استفتائات واستدلالات)

روش دوم مانعى ندارد چون احتمال بهبودى در آن هست و تأخير درمان هم در آن نيست مگر اينكه آسيب ديدن بواسطه اين روش نيز محتمل باشد . سؤال 305 . عده‌اى از جوانان در حال توپ بازى در مدرسه توپ آنها به پشت بام يا حياط همسايه مىافتد و بدون ملاحظه براى برداشتن توپ ، آنها به پشت بام مىروند بارها تجربه شده كه اگر توپ آنها را به ايشان بدهند باز عمل آنها تكرار مىشود از ناحيه قوه قضائيه هم كارى مؤثر واقع نشده ولى اگر توپ را ندهند و يا پاره كنند از اين عمل جلوگيرى مىشود و اذيت آنان تخفيف پيدا مىكند آيا مىشود توپ را ندهند يا پاره كنند ؟ جو اب : پاره كردن توپ اضاعه مال است و جايز نيست ولى بعيد نيست كه براى دفع ضرر توپ را به آنها ندهند و در مدرسه و دبيرستانى ديگر اگر مورد نياز بازى بچه‌هاست داده شود و اگر ممكن است در موارد ديگر و يا با فروش آن پول آن را صرف خيرات نمايند . چون اضرار به كسى كه ضرر مىزند و جلوگيرى او به نحو ديگر ممكن نيست جايز است همين طورى كه در قضيه سمرة بن جندب آمده كه « فاقلعها وارمها اليه » يعنى رسول الله ( ص ) به انصارى فرمودند درختش را بكن و پيش او بينداز . سؤال 306 . در موارد زيادى دانش آموزان وسايلى زايد به آموزشگاه مىآورند كه بر طبق قانون مدرسه و قرار اول سال ، آوردن آنها به محيط مدرسه ممنوع است و توسط مسؤولين آموزشگاه از دانش آموز گرفته مىشود ، در حالى كه بسيارى از اين اشيا هم جنبه ماليت دارند و هم استعمال آنها در بيرون از آموزشگاه اشكال ندارد . لطفاً بفرماييد : الف - آيا كسى كه آنها را گرفته در بازگرداندن آنها به صاحبانشان ضامن مىباشد ؟ ب - آيا ديگرانى كه صاحب آن مال را نمىشناسند مىتوانند در پايان سال تحصيلى آنها را به تصرف خود در آورند ؟ ج - با توجه به اينكه در بسيارى از موارد نام صاحبان اموال فراموش شده و دانش آموزان هم براى باز پس گرفتن آنها مراجعه نمىكنند ، آيا براى باز پس دادن اين اموال