على قاضى عسكر
99
تخريب و بازسازى بقيع به روايت اسناد (فارسى)
و اما راجع به مذاكرات آقاى دشتى هيچگونه پرونده و سابقهاى در اين سفارت نيست ، ولى از قرار اظهار آقاى آزرمى كه در آن مذاكرات حضور داشته است و در گزارشهاى قاهره منعكس است ، امير فيصل روى توافقى نشان نداده و متمسك به مشكلات مذهبى و عقيدهاى گرديده و اظهار داشته است ممكن است هيئت علمى ايرانى در اين زمينه با علماى ما وارد مباحثه شده و آنها را با ادلّه شرعيه متقاعد نمايند و يا خود ، مجاب شوند و نتيجةً عدم امكان اين امر را ؛ يعنى احياى قبر را خاطرنشان نساخته است و اينجانب نيز در مطالعاتى كه در اين مدت بهعمل آوردهام ، چنين استنباط كردهام كه علماى وهابى در عقايد خود بسيار متعصب و در امور مذهبى بر هيئت حاكمه مسلط مىباشند و تصور نمىرود در زمينهء ساختن و پوشانيدن قبور موافقت بنمايند . ولى بهطورىكه در آن گزاش عرض شده است ، فعلًا در نظر دارم در باب ساختن سايهبانى در بقيع ، در مقابل قبور ائمهء اطهار عليهم السلام ، مانند سايهبان ميان صفا و مروه مذاكره نموده ، اگر بتوانم تا اين اندازه موافقت آنها را تحصيل نمايم ، به عقيدهء بنده قدم بزرگى خواهد بود ؛ زيرا ممكن است در ضمن ساختن چنين سايهبانى ، محوطهء قبور را هم سنگفرش نموده ، از صورت حاليه خاكى خارج نموده و اين مذاكره را در اولين فرصت مناسب با شخص خود امير فيصل خواهم نمود . اين بود نظريهء اينجانب در باب مذاكرات بقيع . حال هرطور