على قاضى عسكر
90
تخريب و بازسازى بقيع به روايت اسناد (فارسى)
حرم ، براى هريك از ماها لباس خدمتكاران آورده ، پوشيديم و بالاى مناره قبه مطهر صعود كرديم ، يكصد و سى پله بالا رفتيم و از آنجا قبّه مطهر را زيارت نموديم ( زيرا صعود بالاى قبه غيرممكن است ) . از آنجا مشاهده نموديم كه فقط پنج گلوله تفنگ به قبهء مطهّر اصابت نموده و اندكى سوراخ كرده است و ابداً خرابى وارد نيامده است : اولًا : نمىشود حتم كرد كه اين گلولهها از طرف وهابىها بوده است ، ثانياً : برفرض اينكه از طرف آنها بوده باشد ، واضح است عمدى نبوده است و در اثناى تيراندازى به همديگر ، از روى خطا به قبّهء مطهر اصابت كرده است و دليل صحّت اين نظريه اين است كه قبهء مرقد مطهر ، خيلى عظيم و بزرگ است و وهابىها هم در پشت دروازه و قلعهء شهر بودهاند و تعدادشان بيش از سه - چهار هزار بوده است . اگر قصد اصابت مىداشتند ، اقلًا دو - سه هزار گلوله به قبهء مطهّر مىرسيد . بههرحال فقط آثار پنج گلوله تفنگ در روى قبهء مطهر بود و همچنين آثار چهارپنج گلوله بر قبهء اهل بيت بود . خادمباشى حرم مقدس نيز ، سه - چهار عدد گلوله آورده و به بنده داد و گفت كه اينها را روى بام حرم يافته و تصور مىكند كه از گلولههايى است كه به قبّهء مقدس رسيده است ، فدوى آنها را تقديم خواهم نمود كه در موزهء وزارت معارف محفوظ بماند . بالأخره روز چهارم برحسب خواهش بنده ، سواران سلطان ، با