على قاضى عسكر
82
تخريب و بازسازى بقيع به روايت اسناد (فارسى)
بسيار كمرنگ جلوه داده ، وهابيان را بهنوعى ، تبرئه نمايد . در گزارش وى چنين آمده است : . . . بالاى مناره ، قبه مطهّر صعود كرديم ، يكصد و سى پله بالا رفتيم و از آنجا قبهء مطهر را زيارت نموديم ( زيرا صعود بالاى قبه غيرممكن است ) . از آنجا مشاهده نموديم كه فقط پنج گلوله تفنگ به قبهء مطهر اصابت نموده و اندكى سوراخ كرده است و ابداً خرابى وارد نيامده است ! اولًا نمىشود حتم كرد كه اين گلولهها از طرف وهابىها بوده است ! ثانياً برفرض اينكه از طرف آنها بوده باشد ، واضح است عمدى نبوده است ! و در اثناى تيراندازى به همديگر خطاءً به قبه مطهر اصابت كرده است ! و دليل صحت اين نظريه اين است كه قبهء مرقد مطهر ، خيلى عظيم و بزرگ است و وهابىها هم در پشت دروازه و قلعه شهر بودهاند و تعدادشان بيش از سه - چهار هزار بوده است ؛ اگر قصد اصابت مىداشتند ، اقلًا دو سه هزار گلوله به قبه مطهر مىرسيد ! بههرحال فقط آثار پنج گلوله تفنگ در روى قبهء مطهر بود و همچنين آثار چهار - پنج گلوله بر قبهء اهلبيت بود ، خادمباشىِ حرم مقدس نيز سه - چهار عدد گلوله آورده و به بنده داد و گفت كه اينها را روى بام حرم يافته و تصور مىكند كه از گلولههايى است