على قاضى عسكر
78
تخريب و بازسازى بقيع به روايت اسناد (فارسى)
عبدالعزيز صورت گرفته و در شهريور همين سال ، معاهدهء مودّت ميان ايران و حجاز امضا و در فروردين سال 1309 ه . ش . حبيباللَّه هويدا با عنوان نمايندهء ايران و با سمت كاردار وارد جدّه مىشود . تأسيس سفارت ايران در عربستان ، كه به نوعى تقويت حكومت عبدالعزيز را در پى داشت ، به حدّى براى عبدالعزيز مهم بود كه هويدا پس از ملاقات با وى ، از قول كفيل وزارت خارجه در گزارش خود مىنويسد : « . . . و ذكر كرد كه هيچ وقت اعلىحضرت را تا اين درجه شاد و مسرور نديده بوديم كه امروزه از ملاقات شما و وصول نامهء همايون شاهنشاهى اظهار شادى و سرور علنى مىفرمودند . . . . » « 1 » مأموريت حبيباللَّه هويدا حبيباللَّه هويدا در ايجاد اين ارتباط نقش مهمّى داشته و از اين رو دولت حجاز به مسؤولان وزارت خارجهء خود دستور مىدهد كه هميشه او را راضى و خورسند نگاه دارند تا اسباب تكدّر خاطر و دلتنگى براى او فراهم نشود و تمام مطالب و تقاضاهاى او را به فوريت انجام دهند ! « 2 »
--> ( 1 ) . اسناد روابط ايران و عربستان سعودى ، ص 84 ( 2 ) . همان مدرك .