على قاضى عسكر
64
تخريب و بازسازى بقيع به روايت اسناد (فارسى)
وزارت دربار بود كه تمام بخشهاى وزارت امور خارجه را مكلف مىكرد تا تمام امور مربوط به حرمين را تنها پس از اطلاع كميسيون مجرى دارند . همچنين مقرر شد تا نام كميسيون ، به كميسيون دفاع حرمين شريفين تبديل شود و از مخبرالسلطنه ، مستشارالدوله و ممتازالدوله نيز براى حضور در جلسات ، دعوت بهعمل آيد . دولت وهابى در واكنش نسبت به اقدامات كميسيون ، فعاليت گستردهاى را آغاز كرد . شيخ رشيد رضا ، صاحب امتياز مجلهء المنار ، شرح مفصلى در روزنامههاى مصر منتشر و از دولت عليّه ايران به زندقه ياد كرده و در مقابل اين خدمت 4000 ليرهء طلا دريافت نموده ، به مكه معظمه متوجه شد و مجلس درس مفصلى در صحن كعبهء معظمه داير كرده ، ارادهء ابنسعود را بهدست گرفت . روى تند اين تبليغات بيشتر متوجه جناح مذهبى ايران ، به رهبرى مدرس بود ، چراكه بررسى اسناد ، نمايانگر اين حقيقت است كه روابط دربار پهلوى و ابنسعود كاملًا دوستانه بوده است . در يكى از اسناد آمده است : « در موقع تاجگذارى بندگان ، اعلىحضرت ، قوى شوكت همايون شاهنشاهى ، ابن سعود تلگراف تبريك عرض نموده بود . اولياى دولت عليّه بهجاى اينكه جواب آنرا به توسط وزارت جليلهء امور خارجه يا به توسط دربار به سلطان نجد مخابره فرمايند ، آقاى عينالملك ( هويدا ) را با مأموريت