على قاضى عسكر

45

تخريب و بازسازى بقيع به روايت اسناد (فارسى)

اهالى حرمين شريفين ، به جاى خداوند يكتا ، گنبد و بارگاه‌ها را مىپرستند . اگر گنبدها تخريب گردد و ديوارهاى مشاهد مشرّفه برداشته شود ، تازه اهالى حرمين از دايرهء شرك و كفر بيرون آمده ، در مسير پرستش خداوند يكتا قرار خواهند گرفت . . . ! » « 1 » وى در جاى ديگر مىنويسد : سعود پس از محاصرهء طولانىِ شهر مدينه و پيدا شدن آثار تسليم مردم شهر ، شروطى براى آنان تعيين كرد كه در صورت پذيرش آن‌ها ، تعرّضى نسبت به اهل مدينه نداشته باشد . آن شروط عبارت بودند از : 1 - بايد پرستش پروردگار متعال بر اساس احكام و معتقدات آيين وهابيت انجام پذيرد . 2 - بايد احترام حضرت رسول صلى الله عليه و آله بر اساس معيارهايى كه از طرف پيشواى وهابيان معين و مقرر گشته ، رعايت گردد . 3 - بايد گنبد و بارگاه همهء مقابر و مراقدى كه در داخل مدينهء منوره و يا در نواحى آن موجود است ، تخريب گردد ؛ يعنى سقف و ديوارشان برداشته شده ، همهء آن‌ها بدون ضريح و صندوق ، صاف و به‌صورت پشت ماهى درآورده شود . 4 - همه بايد دين و آيين نياكان خود را ترك نموده ، به دين و

--> ( 1 ) . تاريخ وهابيان ، ص 68