على قاضى عسكر
42
تخريب و بازسازى بقيع به روايت اسناد (فارسى)
خراب كردند و بهطور كلّى ، تمام مقابر و مزارات را در مكه ، جده ، طائف و نواحى آنها ويران نمودند و زمانى هم كه مدينهء منوره را محاصره كردند ، به ويران كردن مسجد و مزار [ حضرت ] حمزه پرداختند . پس از تسلّط وهابيان بر مدينهء منوره ، قاضى القضات وهابيان ، شيخ عبداللَّهبن بليهد ، در رمضان 1344 ه . ق . از مكه به جانب مدينه حركت و اعلاميهاى صادر و ضمن آن ، جواز ويران كردن گنبدها و زيارتگاهها را از مردم سؤال كرده بود ، بسيارى از مردم از ترس به آن پاسخ نداده و برخى نيز لزوم ويران كردن را خواستار شده بودند ! البته هدف او از اين اعلاميه و سؤال ، نظرخواهى واقعى نبود ، بلكه مىخواست در ميان مردم آمادگى ايجاد كند ، چون وهابيان در هيچيك از اعمال خود و در ويران كردن گنبدها و ضريحها ، حتى گنبد مرقد حضرت رسول صلى الله عليه و آله منتظر نظر مردم نبودند زيرا اين اعمال ، پايهء مذهب آنان است . شاهد سخن آنكه ، آنان پس از نشر اين اعلاميه و سؤال و جواب ، همهء گنبدها و زيارتگاهها را در مدينه و اطراف آن ويران كردند و حتى گنبد مضاجع ائمه اهلبيت عليهم السلام را در بقيع ، كه قبر عباس عموى پيامبر صلى الله عليه و آله نيز در كنار آنها بود ، خراب نمودند و ديوارها و صندوقها و ضريحهايى كه روى قبرهاى شريف قرار داشت ، همه را از بين بردند ، در حالى كه