على قاضى عسكر

101

تخريب و بازسازى بقيع به روايت اسناد (فارسى)

( سيدالعراقين ) هم كه دو روز قبل به حجاز آمده بودند ، به اتفاق جناب آقاى اعلم به مدينه رفتند و پس از سه روز توقف در آن‌جا ، مستقيماً به قاهره عزيمت خواهند نمود . چون امروز پست فرستاده مىشد و جناب آقاى وزيرمختار مجال دادن گزاش اين امر را نداشتند ، به بنده دستور فرمودند ، جريان را به‌طور اجمال مطابق دستور معظم‌له به شرح زير براى مزيد استحضار به‌عرض برسانم تا خود پس از بازگشت مفصل ، جريان را گزارش دهند . به‌طورى كه در گزارش شماره 82 مورخ 27 / 12 / 30 هم به‌عرض رسانيد ، چون انتظار مىرفت مذاكره راجع به تعمير قبور و پوشاندن آن‌ها به علت تعصب علماى وهابى نجدى به‌جايى نرسد ، لذا همان‌طورىكه در گزارش محرمانه شمارهء 52 مورخ 17 / 9 / 30 معروض شده ، راجع به بناى ديوارى براى محوطهء بقيع و تنظيف آن و ساختن سايه‌بانى درنظر داشته مذاكراتى به‌عمل آورند و موافقت اولياى امور را به اين قسمت جلب نمودند و معتقدند كه اين عمل ، قدم بزرگى در اين راه خواهد بود و ممكن است بعداً به‌يارى خداوند متعال موفق شوند با تغيير اوضاع و احوال ، به تدريج قدم‌هاى بزرگ‌ترى در اين‌راه بردارند . به قرارىكه آقاى سيدالعراقين هم اظهار مىداشتند ، در ملاقاتى كه با اميرفيصل نايب‌السلطنه حجاز و اميرعبداللَّه فرزند ايشان به‌عمل آوردند ، در اين‌باب مذاكراتى نمودند ، به ايشان هم گفته شد كه به