السيد البروجردي (مترجم: اسماعيل تبار / حسينى / مهورى)
373
جامع أحاديث الشيعة (منابع فقه شيعه) (فارسى)
و در بسيارى از روايات باب هشتم از ابواب دفن مطالبى هست كه حضرت فاطمه عليها السلام وصيت كرد برايش تابوتى قرار دهد و هيچيك از دشمنان خدا بر جنازهاش حضور نيابند و على عليه السلام با امامه - دختر خواهرش - ازدواج كند . و در روايات باب بيست و يكم و بيست و دوم از ابواب دفن مطالبى كه بر جواز وصيت كردن به انتقال جنازه خود به مشاهد خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله و خاكسپارى به طرف قبور آنان دلالت مىكند و رواياتى كه در ابواب گوناگون بر اين مطلب دلالت مىكند ، بيش از اينهاست . و در روايات باب هشتم و هجدهم از ابواب نيابت مناسب با اين بحث هست و در روايت بيست و هفتم از باب دوازدهم از ابواب مبارزه با نفس فرموده امام عليه السلام كه : « گناهان تغيير دهنده نعمت ، ظلم به مردم است . . . و ترك وصيت تا فرا رسيدن مرگ . » و در روايات باب سيزدهم از ابواب سفر مطالبى هست كه بر اين بحث دلالت مىكند و در روايت پنجم از باب هشتم از ابواب وقوف اين گفته كه : « و از محصولات آن براى شخصى كه با وى خويشاوندى ندارد ، سيصد درهم در هر سال وصيت كرد و بقيه آن را دستور داد ميان خويشاوندان پدرش و بستگان مادرش تقسيم كنند . امام عليه السلام فرمود : براى كسى كه ميّت برايش وصيت كرده ، جايز است . » مىآيد : و در روايات دو باب بعدى و باب پنجم ، ششم و هفتم مناسب با اين بحث خواهد آمد . باب 2 وصيت ، كاملكننده كاستىهاى زكات 522 - ( 1 ) مسعدة بن صدقه ربعى از امام صادق عليه السلام از پدرش عليه السلام روايت مىكند كه اميرمؤمنان عليه السلام فرمود : « وصيت ، جبرانكننده كاستىهاى زكات است . » وهب از امام صادق عليه السلام از امام باقر عليه السلام از على عليه السلام نيز اين حديث را روايت كرده است . 523 - ( 2 ) محمد بن يحيى با واسطه از معصوم عليه السلام روايت مىكند كه فرمود : « هركس به ثلث مالش وصيت كند به حساب زكاتش گذاشته مىشود . »