السيد البروجردي (مترجم: اسماعيل تبار / حسينى / مهورى)

469

جامع أحاديث الشيعة (منابع فقه شيعه) (فارسى)

754 - ( 5 ) حلبى از امام صادق عليه السلام روايت مىكند كه فرمود : « دو بسته [ دو صاع ] جو با يك بسته [ يك صاع ] گندم معامله نمىشود و تنها به صورت هم اندازه معامله مىشوند و خرما نيز همين حكم را دارد . و از معاملهء روغن زيتون با روغن به صورت دو به يك سوال شد . امام عليه السلام فرمود : به صورت نقد اشكال ندارد . و سوال شد : شخصى گندم مىخرد ولى فروشنده فقط جو دارد . آيا مىتواند به جاى گندم دو برابر جو دريافت كند ؟ امام عليه السلام فرمود : نه ، اصل آن دو يكى است و على عليه السلام جو را از گندم به شمار مىآورد . » 755 - ( 6 ) حلبى از امام صادق عليه السلام روايت مىكند كه فرمود : « معاملهء خرماى خشك با رطب [ كه خرماى تازه است ] جايز نيست ؛ زيرا خرما ، خشك است و رطب ، تر است و پس از خشك شدن ، مقدارش كاهش مىيابد و معاملهء جو با گندم جايز نيست مگر يك به يك و فرمود : پيمانه در همهء موارد ، حكم وزن را دارد و معامله يك قفيز بادام با دو قفيز و يك قفيز خرما با دو قفيز ناپسند است بلكه يك صاع [ / سه كيلوگرم ] گندم با دو صاع خرما و يك صاع خرما با دو صاع كشمش معامله مىشود و هرگاه ميوهء خشك با مقابلش اختلاف داشته باشد ، معامله‌اش پسنديده است و اين حكم در حبوبات و ميوه به صورت يكسان جارى مىشود و فرمود : معاملهء كالا تا وقتى كه پيمانه‌اى و وزن‌كردنى نباشد ، اشكال ندارد . » 756 - ( 7 ) محمد بن قيس از امام باقر عليه السلام روايت مىكند كه امير مؤمنان عليه السلام فرمود : « گندم را با جو معامله نكن مگر به صورت نقد و يك قفيز گندم را با دو قفيز جو معامله نكن . محمد بن قيس گويد : شنيدم كه امام باقر عليه السلام معاملهء يك وسق [ / يكصد و هشتاد كيلوگرم ] از خرماى مدينه را با دو وسق خرماى خيبر - به خاطر مرغوبيت خرماى مدينه - ناپسند مىشمرد و معاملهء خرماى خشك را با رطب به صورت تحويل فورى رطب و تحويل خرماى خشك در مدت معين ناپسند مىشمرد ، به خاطر اين‌كه رطب پس از خشك شدن ، مقدارش كاهش مىيابد . »