العلامة المجلسي (مترجم :عطاردى)

434

بحار الأنوار (ج64) (ايمان و كفر) (فارسى)

فرستاد تا بر وحدانيت خداوند گواهى دهند و به آنچه خداوند فرموده اقرار كنند . هر كس از روى اخلاص ايمان بياورد و با همين اخلاص از دنيا برود خداوند او را وارد بهشت مىكند زيرا خداوند به بندگان خود ستم روا نمىدارد ، خداوند هيچ يك از بندگان خود را عذاب نمىكند مگر اينكه خود را در معصيت گرفتار سازد و يا مرتكب قتل شود كه در اين صورت جهنم را بر او واجب مىگرداند . اما هر گاه قوم يك پيامبرى او را اجابت كنند و دعوت او را قبول نمايند آنها راهى به طرف پيغمبر خود خواهند داشت و از آن راه با او ارتباط برقرار خواهند كرد ، خداوند به محمد صلّى اللَّه عليه و إله فرمود : ما براى تو وحى فرستاديم همان گونه كه به نوح و پيامبران بعد از او وحى كرديم . خداوند به هر پيامبرى امر كرد كه سنت و راه پيامبر گذشته را تعقيب كند ، و از سنت حضرت موسى عليه السّلام كه خداوند براى او لازم كرده بود روز شنبه بود ، و فرموده بودند اگر سنت روز شنبه را نگه دارد و احترام او را حفظ كند وارد بهشت مىشود . اما هر كس او را سبك بشمارد و حرام خدا را حلال بداند ، و يا كارى كه در آن روز حرام باشد انجام دهد خداوند او را وارد دوزخ مىكند ، و اين هنگامى بود كه آنها شكار ماهى را در روز شنبه كه حرام بود انجام مىدادند و با حيله‌هاى شرعى ماهى را به دام مىانداختند و روز يك شنبه صيد مىكردند . خداوند بر قوم موسى غضب كرد بدون اينكه آنها مشرك شوند و يا در آنچه موسى عليه السّلام از طرف خداوند آورده است شك كنند ، در اين جا خداوند فرمود : شما مىدانيد كسانى كه نسبت به روز شنبه سنت‌شكنى كردند ما آنها را به صورت بوزينه در آورديم . بعد از اين عيسى عليه السّلام را برانگيخت تا مردم را به وحدانيت خداوند دعوت كند . و به آنچه خداوند براى او نازل كرده اقرار نمايند ، عيسى عليه السّلام هم براى مردم راهى باز كرد تا مردم از آن راه به خدا برسند ، قبل از بعثت عيسى سنت روز شنبه از بين رفته بود و بسيارى از سنت‌هاى حضرت موسى عليه السّلام را فراموش كرده بودند .