الحسن بن محمد الديلمي (مترجم :مسترحمى)
247
إرشاد القلوب (فارسى)
دارى بدى نكن به آن كسى كه دوستش ميدارى ، گفت آيا ديدهاى كه كسى بدوستش بدى كند ؟ فرمود بلى ، دوستترين چيزها نزد تو نفس تو است پس اگر معصيت خدا را نمودى بنفس خود بدى كردهاى ، ( چون او را بجهنم خواهى برد ) . و فرمود : حضرت سجاد عليه السّلام چيزى شتابش مانند شتاب ثواب نيكوكارى ، و عقوبت سركشى از فرمان خدا نيست ، و عيب مرد همين بس كه بعيوب ديگران مينگرد و از عيوب خود چشم ميپوشد ، و يا بيهوده و بدون علت اذيّت كند همنشين ( و دوست و همسايه و زن ) خود را ، و يا نهى كند مردم را از چيزى كه خود آن را ترك نميكند . و فرمود : حضرت صادق عليه السّلام كه حضرت امير المؤمنين عليه السّلام در خطبههاى خود بسيار ميفرمود : أيها الناس دينكم دينكم دينكم ، اى گروه مردم مسلمان دين خود را حفظ كنيد ؟ بدرستى كه گناه در دين بهتر است از حسنهاى كه در غير دين بجا آورده شود ، زيرا گناه در دين آمرزيده مىشود و ليكن حسنه در غير دين قبول نميشود « 1 » و فرمود : هر كه همسايه معصيت كارى داشته باشد و ( قادر باشد
--> ( 1 ) . مثل اعمال خير و كارهائى كه به قصد تقرب به خداوند انجام نميشود ، و يا اعمال و كارهاى نيكوئى كه مردم غير مسلمان انجام ميدهند ، و اين بيان حضرت « ع » تقريبا جوابست براى كسانى كه تحت تأثير كارهاى خوب و يا دستگيرى مستمند و فقرا نمودن يكنفر غير مسلمان حقيقى واقع ميگردند ، و ميگويند فلان شخص ( مورد نظرشان ) با اينكه مسلمان نيست و يا اصلا نماز نميخواند و يا قبول هم ندارد چقدر شخص خوبيست ! و چنين كرده و چنان مىكند