الحسن بن محمد الديلمي (مترجم :مسترحمى)
237
إرشاد القلوب (فارسى)
جهنم داشته باشد . و فرمود : حضرت باقر عليه السّلام بد بندهايست بندهاى كه دو رو و دو زبان باشد كه در حضور برادر ( دينى ) خود مبالغه در مدح و ثنايش كند و اظهار دوستى و نيكخواهى نمايد و در غياب او بر خلاف آن باشد كه مذمت و غيبت او كند ، و اگر عطائى به او كنند حسد برد و اگر ببلائى مبتلا شود او را واگذارد و يارى نكند . و منقولست كه خداى تعالى به حضرت عيسى عليه السّلام وحى فرستاد كه يا عيسى بايد كه قلب و زبان تو در آشكار و پنهان يكى باشد ، و تو را ميترسانم از بديهاى نفس خودت ، و من عالمم ببديهاى نفس بشر ، و سزاوار نيست دو زبان در يك دهان و دو شمشير در يك غلاف و دو دل در يك سينه و دو خيال در يك نفس . و فرموده : حضرت صادق عليه السّلام هر گاه دو نفر مرد از روى قهر از يك ديگر جدا شوند يكى از آنها حتما مستوجب لعنت است و بسا باشد كه هر دو مقصر و مستوجب شوند . و نيز از آن حضرت مرويست كه حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرموده اگر دو نفر مسلمان از يك ديگر قهر كنند و از هم دورى جويند و سه روز بر آن حال بمانند و صلح نكنند از دايرهء اسلام بيرون ميروند و از ميان ايشان ولايت ( و اخوت دينى ) بر طرف مىشود ، و هر يك از ايشان كه سبقت گيرد و ابتدا به صلح و سخن گفتن نمايد در قيامت زودتر داخل بهشت خواهد شد . و فرمود : حضرت باقر عليه السّلام شيطان فساد و نزاع به پا مىكند بين مؤمنان تا از يك ديگر قهر كنند و جدا شوند ، و شيطان از خوشحالى