الحسن بن محمد الديلمي (مترجم :مسترحمى)

207

إرشاد القلوب (فارسى)

مردم سالهاى بيشمار استفاده مينمايند و بسعادت ميرسند و ليكن از خون شهدا أثر كلى باقى نميماند و فقط خود بهره مىبرند ) . و فرمود : هيچ عملى بعد از أداى واجبات بهتر از اصلاح امور مردم و انتشار أعمال و انجام كارهاى خير نيست . و فرمود : بر شما باد به عمل نمودن بسنّتهاى ( و دستورات واجب و مستحبى ) من ، همانا عمل اندكى كه در سنّت بشود بهتر است از عمل زيادى كه در بدعت بجا آورده شود . و فرمود : هر كه حقير كند صاحب علم ( دينى ) را بتحقيق مرا حقير نموده و هر كه مرا حقير نمايد كافر است . و فرمود : از جبرئيل سؤال كردم از صاحبان علم ؟ گفت ايشان چراغ امت تو هستند در دنيا و آخرت و خوشا به حال كسانى كه آنها را بشناسند ( و پيروى آنها نمايند ) و آنها را دوست بدارند ، و بدا به حال كسى كه انكار معرفت ايشان را نمايد و دشمنى با آنان كند ، و هر كه با ايشان دشمنى كند شهادت ميدهيم ما ( ملائكه ) كه از اهل آتش است ، و هر كه ايشان را دوست بدارد شهادت ميدهيم كه از اهل بهشت است . و فرمود : حضرت امير المؤمنين عليه السّلام هر گاه بنشيند طالب علمى پيش عالم ( براى طلب علم ) خداوند هفتاد درب رحمت به روى او ميگشايد و برنخيزد مگر آنكه از گناهان پاك باشد مانند روزى كه از مادر متولد شده و براى هر حديثى كه ياد بگيرد ثواب عبادت يك سال در نامه عملش بنويسند و براى هر ورقى كه بخواند يك شهر در بهشت براى او ساخته شود .