شيخ حسين انصاريان

403

تفسير و شرح صحيفه سجاديه (فارسى)

گناهان از نعمت‌هايش كمك نگيريد . حضرت صادق عليه السلام فرمود : فِى كُلِّ نَفَسٍ مِنْ انْفاسِكَ شُكْرٌ لازِمٌ لَكَ ، بَلْ الْفٌ وَ اكْثَرُ . « 1 » در هر نفسى از نفس‌هايت شكرى بر تو لازم است ، بلكه هزار شكر و بيشتر . و نيز فرمود : ما انْعَمَ اللَّهُ عَلى عَبْدٍ مِنْ نِعْمَةٍ فَعَرَفَها بِقَلْبِهِ وَ حَمِدَ اللَّهَ ظاهِراً بِلِسانِهِ فَتَمَّ كَلامُهُ حَتّى يُؤْمَرَلَهُ بِالْمَزيدِ . « 2 » نعمتى را خداوند به عبد نمىدهد مگر در صورتى كه عبد نعمت را به قلبش بشناسد و به زبانش حمد حق را ظاهر كند تا خداوند امر به اضافه شدن آن نعمت كند . امير المؤمنين عليه السلام فرمود : مَنْ اعْطِىَ الشُّكْرَ لَمْ يُحْرَمِ الزِّيادَةَ . « 3 » آن كه نعمت شكر به او عنايت شود ، از زياد شدن نعمت حق محروم نگردد . امام صادق عليه السلام مىفرمايد : به موسى وحى شد : مرا شكر كن و حق شكرم را بجاى آر . عرضه داشت : چگونه حق شكرت را بجاى آوردم در حالى كه شكرى نيست كه بجا آورم مگر اين‌كه تو مرا به آن شكر موفّق فرمودى و آن را به عنوان نعمت به من مرحمت فرمودى ؟ خطاب رسيد : اى موسى ! اكنون كه دانستى اين حقيقت از جانب من است حق

--> ( 1 ) - بحار الأنوار : 68 / 52 ، باب 61 ، حديث 77 . ( 2 ) - بحار الأنوار : 68 / 40 ، باب 61 ، حديث 28 ؛ الكافى : 2 / 95 ، حديث 9 . ( 3 ) - نهج البلاغه : حكمت 135 ؛ معانى الاخبار : 324 ، حديث 1 .