شيخ حسين انصاريان
386
تفسير و شرح صحيفه سجاديه (فارسى)
و از تو درخواست مىكنم به آن نامت كه به آن قطرههاى باران و ابر باركش قطرههاى رحمت تو ؛ تو را تسبيح مىكنند ، اى خدا . و از تو درخواست مىكنم به آن نامت كه به آن در هوا ابر سنگين را به نيرويت جارى ساختى ، اى خدا . و از تو درخواست مىكنم به آن نامت كه به آن قطرههاى باران را از ابرهاى متراكم و بارانزا ، پى در پى فروفرستادى و آن را گشايش قرار دادى ، اى خدا . و از تو درخواست مىكنم به آن نامت كه به آن آذرخش خيره كننده و آواز سخت و تند وزنده تو را تسبيح مىكنند ، اى خدا . و از تو در خواست مىكنم به آن نامت كه به آن بادهاى سخت وزنده در رهگذرشان تو را تسبيح مىكنند ، اى خدا . و از تو در خواست مىكنم به آن نامت كه به آن با هر قطرهاى فرشتهاى از آسمان فرود مىآيد و به آن تو را تسبيح مىكند و تا روز قيامت بازنمىگردد ، اى خدا . در اين فراز از دعا ، حضرت سجّاد عليه السلام از خداوند منّان در خواست ابر پر بركت نموده است ؛ زيرا ابر بدون بارش هم رحمت و هم نقمت است . دربيان معصومان عليهم السلام چنين آمده است . رسول اللّه اعظم صلى الله عليه و آله مىفرمايد : إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَ السَّحابَ غَرابِيلَ لِلْمَطَرِ هِىَ تُذِيبُ الْبَرَدَ حَتَّى يَصيرَ ماءً لِكَىْ لايُضِرَّ شَيْئاً يُصيبُهُ وَ الَّذى تَرَوْنَ فِيهِ مِنَ الْبَرْدِ وَ الصَّواعِقِ نَقِمَةٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ يُصيبُ بِها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ . « 1 »
--> ( 1 ) - بحار الأنوار : 56 / 381 ، باب 28 ، حديث 25 ؛ قرب الإسناد : 36 .