شيخ حسين انصاريان

356

تفسير و شرح صحيفه سجاديه (فارسى)

خشم ، تجاوز ، حسد . فاطمه ، دختر حضرت رضا عليه السلام از پدرانش از امير المؤمنين از رسول خدا صلوات اللَّه عليهم اجمعين روايت مىكند : مَنْ كَفَّ غَضَبَهُ كَفَّ اللّهُ عَنْهُ عَذابَهُ ، وَ مَنْ حَسُنَ خُلْقُهُ بَلَغَهُ اللّهُ دَرَجَةَ الصّائِمِ الْقائِمِ . « 1 » هر كس غضب خود را مهار كند و خشم خود را جلوگيرى نمايد ، خداوند او را از عذاب حفظ كند ، و هر كه اخلاقش نيكو باشد حضرت حق او را به درجه شخص روزه دار كه به نماز هم قيام دارد ، برساند . رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود كه ابليس گفت : الْغَضَبُ وَهْقى وَ مِصْيادى ، وَ بِهِ اصُدُّ خِيارَ الْخَلْقِ عَنِ الْجَنَّةِ وَ طَريقِها . « 2 » خشم و غضب كمند و دام من است ، به وسيلهء آن راه بهشت را به روى خوبان مىبندم . امام صادق عليه السلام از حضرت باقر عليه السلام روايت مىكند : اىُّ شَىْءٍ اشَرُّ مِنَ الْغَضَبِ ؟ انَّ الرَّجُلَ اذا غَضِبَ يَقْتُلُ النَّفْسَ وَيَقْذِفُ الْمُحْصَنَةَ . « 3 » چه چيزى از عصبانيت بدتر است ؟ انسان هرگاه غضب كند به آدم كشى و لكه دار كردن دامن با عفت دست مىزند !

--> ( 1 ) - بحار الأنوار : 68 / 388 ، باب 92 ، حديث 36 ؛ عيون أخبار الرضا عليه السلام : 2 / 71 ، حديث 328 . ( 2 ) - بحار الأنوار : 70 / 265 ، باب 132 ، ذيل حديث 15 . ( 3 ) - بحار الأنوار : 70 / 265 ، باب 132 ، حديث 16 ؛ الاختصاص : 243 .