شيخ حسين انصاريان
370
تفسير و شرح صحيفه سجاديه (فارسى)
مَثَلُ الْمُؤْمِنِ عِنْدَ اللّهِ عَزَّوَجلَّ كَمَثَلِ مَلَكٍ مُقَرَّبٍ ، وَ إنَّ الْمُؤْمِنَ عِنْدَ اللّهِ عَزَّوَجلَّ أعْظَمُ مِنْ ذلِكَ . « 1 » مؤمن در پيشگاه خداى عزّوجلّ همانند ملك مقرّب است و به حقيقت كه مؤمن در نزد حق رتبهاش از ملك مقرّب عظيمتر است . و در صورتى كه دچار نفاق و فسق و زندقه گردد و به خاطر لذّتهاى زودگذر مادى ، در برابر تكاليف الهيّه و حقايق ملكوتيّه جهتگيرى نمايد ، در سعادت را به روى خود بسته و ارزش خويش را از هر حيوانى پستتر كرده است . إنَّ شَرَّ الدَّوابِّ عِنْدَ اللّهِ الَّذينَ كَفَرُوا فَهُمْ لايُؤْمِنُونَ » « 2 » يقيناً بدترين جنبندگان نزد خدا كسانى هستند كه كافرند و [ به سبب لجبازى و عنادشان ] ايمان نمىآورند . در پيشگاه حضرت محبوب ، بين آنان كه اجرا كنندهء تكاليف الهيّه هستند و آنان كه از برنامههاى حق روگردانند هيچ وجه مشتركى وجود ندارد ، روآورندگان به اوامر حق از ارزش والايى در دنيا و آخرت برخوردارند و فراريان از مسائل الهى همراه با پستى و ذلّت و تيره بختىاند ، گرچه به آن توجه نداشته و اسير غفلت و نديدن وضع خود باشند . وَ ما يَسْتَوِى الْأعْمى وَ الْبَصيرُ * وَ لَاالظُّلُماتُ وَلَا النُّورُ * وَلَا الظِّلُّ وَلَا الْحَرُورُ * وَ ما يَسْتَوِى الْأَحْياءُ وَ لَاالَاْمْواتُ إِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشاءُ وَ ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِى الْقُبُورِ » « 3 » نابينا و بينا [ كافر و مؤمن ، ] يكسان نيستند ، * و نه تاريكىها و نه
--> ( 1 ) - بحار الأنوار : 6 / 21 ، باب 20 ، حديث 15 ؛ مستدرك الوسائل : 12 / 125 ، باب 86 ، حديث 13695 . ( 2 ) - انفال ( 8 ) : 55 . ( 3 ) - فاطر ( 35 ) : 19 - 22 .