محمد الريشهري
467
حكمت نامهء پيامبر اعظم ص (فارسى)
" مردم به هيچ چيزى بهتر از اين يا نوشيدن عسل نگراييدهاند " . 10910 . تاريخ دمشق به نقل از عامر بن مالك : به سبب تبى كه داشتم ، كسى را نزد پيامبر صلى اللّه عليه و آله فرستادم و از ايشان دارو و درمانى جستم . ايشان برايم ظرفى عسل فرستاد . 10911 . تاريخ دمشق به نقل از عبد اللّه بن بريده : عموى عامر بن طُفَيل برايم نقل كرد كه عامر بن طفيل ، به پيامبر خدا اسبى هديه داد . عامر ، همچنين براى ايشان نوشت : " در من دُبَيلهاى « 1 » پديد آمده است . از جانب خويش ، برايم دارويى بفرست " . پيامبر صلى اللّه عليه و آله ، از آن روى كه عامر ، هنوز اسلام نياورده بود ، اسب را برگرداند ؛ ولى خيكى از عسل به وى اهدا كرد و فرمود : " با اين ، درمان كن " . 2 / 30 انگور 10912 . پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : انگور را دانه دانه بخوريد ؛ چرا كه گواراتر و خوشتر است . « 2 » 10913 . مكارم الأخلاق : پيامبر صلى اللّه عليه و آله گاه ، انگور را دانه دانه مىخورد و گاه خوشه را به دهان مىبرد و دانهها را در دهان فرو مىريخت تا جايى كه قطرههاى آب ، به سان دانهاى مرواريد ، بر ريش ايشان مىغلتيد .
--> ( 1 ) وَرَم كلان مدوّر . آبله بزرگ و سياه كه بر آيد . نزد پزشكان ، هر وَرَم عارضى را اگر در اندرون آن ، موضعى باشد كه مادّه در آن جمع شود دُبَيله گويند ( لغتنامه دهخدا ) . ( 2 ) اين حديث در المحاسن از امام صادق عليه السلام نقل شده ، با اين تفاوت كه در آغاز آن آمده است : " اگر خواستيد انگور بخوريد ، . . . " .