محمد الريشهري
398
حكمت نامهء پيامبر اعظم ص (فارسى)
معاينه بيمار و دادن دارو ، به طور جدّى خوددارى كند . 5 . تلاش براى شناخت داروهاى طبيعى احاديث باب سوم از فصل يكم تأكيد دارند كه همه بيمارىها به استثناى مرگ ، در نظام آفرينش ، دارو دارند و قابل درماناند . برخى تصريح مىكنند كه خداوند براى همه بيمارىها دارو آفريده و برخى مىگويند خداوند ، براى همه بيمارىها دارو نازل كرده است . ظاهر اين دو تعبير ، اين است كه داروى همه بيمارىها در طبيعت وجود دارد . بىترديد ، داروهاى طبيعى ، زيان كمتر و سود بيشترى براى درمان دارند . با عنايت به اين واقعيت است كه گياهْدرمانى ، به تدريج در كشورهاى پيشرفته رايج مىگردد . بنا بر اين ، يكى از مسئوليتهاى مهم مراكز علمى پزشكى ، تلاش براى كشف داروهاى طبيعى و آشنا كردن جامعه پزشكى با اين داروهاست . 6 . رعايتِ ضرورت در تجويز دارو در روايات فراوانى از اهل بيت عليهم السلام « 1 » تأكيد شده است كه تا آن جا كه بدن ، قدرت تحمّل بيمارى را دارد ، بيمار نبايد به پزشك مراجعه كند ؛ زيرا مصرف دارو بدون ضرورت براى سلامت انسان ، زيانبار است . امام على عليه السلام مىفرمايد : امشِ بِدائِكَ ما مَشى بِكَ . « 2 » با درد خويش ، تا آن هنگام كه با تو مدارا مىكند ، مدارا كن . و از امام كاظم عليه السلام روايت شده است : ادفَعوا مُعالَجَةَ الأَطِبّاءِ مَا اندَفَعَ الدّاءُ عَنكُم ؛ فَإنَّهُ بِمَنزِلَةِ البِناءِ قَليلُهُ يَجُرُّ إلى
--> ( 1 ) . ر . ك : ص 403 ( فصل سوم : توصيههاى پزشكى / پرهيز از مراجعه به پزشك تا سر حدّ امكان ) . ( 2 ) . ر . ك : دانشنامه احاديث پزشكى : ج 1 ص 91 ح 73 .